Fotografia biznesowa to zdjęcia wykorzystywane do kształtowania wizerunku firmy lub marki osobistej zgodnie z jej wartościami i celem biznesowym. Profesjonalna fotografia biznesowa pomaga budować zaufanie klientów, wzmacniać pozycję marki na rynku oraz komunikować jej misję i wizję. Wizerunek staje się kluczowym elementem strategii marketingowej, gdyż to właśnie fotografie często decydują o pierwszym wrażeniu, jakie firma wywiera na odbiorcach.
Fotografia biznesowa definiuje styl i poziom komunikacji, ukazując firmę w sposób spójny i profesjonalny. Jest wykorzystywana w różnych działaniach marketingowych, od stron internetowych, przez social media, aż po materiały drukowane, takie jak broszury czy katalogi. Fotografie wspierają budowanie PR, prezentując firmę jako wiarygodną i godną zaufania. Ponadto, fotografia biznesowa odgrywa ważną rolę w działaniach z zakresu HR, wzmacniając employer branding i pomagając w rekrutacji nowych pracowników. Fotografie firmy przedstawiające zespół, kulturę pracy i nowoczesne biuro mogą być istotnym elementem w przyciąganiu talentów i budowaniu pozytywnego wizerunku pracodawcy.
W dzisiejszym poście zaprezentuję najbardziej popularne rodzaje fotografii biznesowych, które pomogą Twojej firmie osiągnąć sukces.
Spis treści
Portretowa Fotografia biznesowa
Portretowa fotografia biznesowa to najbardziej popularny typ fotografii biznesowej. Kryje się pod nim indywidualna fotografia osoby, prezentująca cechy jej wyglądu zewnętrznego (fizjonomia i ubiór) z określoną mową ciała (mimika, poza) i drobnymi dodatkami (okulary, telefon, notes). Portret biznesowy to kadr od wysokości połowy ud lub bioder, do przestrzeni lekko nad głową. Ten typ fotografii wykonywany jest zwykle na neutralnym tle (jednolitym lub rozmytym) i stanowi bliskie odwołanie do perspektywy z jakiej postrzegamy osobę, gdy z nią rozmawiamy.
Portrety biznesowe mogą różnić się stylem (np. formalny klasyczny, czy luźny casualowy), a ich zadaniem jest prezentacja osoby w profesjonalny sposób, stworzenie pozytywnego wrażenia i skrócenie formalnego dystansu. To fotografia biznesowa dla managerów, czy pracowników, bardzo często odwołująca się do pozytywnych emocji. Takie kadry mają pokazać osobę w zestawie jej najlepszych cech- otwartości, pozytywnego nastawienia, energii, kompetencji i gotowości do działania.
Nieco inaczej może wyglądać portretowa fotografia biznesowa dla osób pełniących funkcje przywódcze, CEO, dyrektorów, czy managerów wyższego szczebla. W tym wypadku bardzo często będą to fotografie podkreślające zdecydowanie, pewność siebie, a nawet odrobinę wyniosłości.
Gdzie wykorzystasz portrety biznesowe?
Profilowa fotografia biznesowa
Fotografia profilowa, czyli popularny headshot to typ ujęcia, którego głównym zadaniem jest łatwa identyfikacja osoby. Z tego względu twarz modelki lub modela wypełnia około 70% kadru. Widoczny jest cały owal głowy, nierzadko też kompozycja kadru obejmuje linię ramion. Profilowa fotografia biznesowa wykonywana jest na neutralnym, jednokolorowym tle. Dopuszczalne są również headshot’y z subtelnie rozmazanym tłem, o ile nie odwraca ono uwagi od fotografowanej osoby. Headshoty publikowane są często w formie owalnych miniatur.
Headshoty to fotografie identyfikacyjne, wykorzystywane jednak w nieco innym kontekście niż np. fotografie do dokumentów. Profesjonalne ujęcie profilowe odwołuje się do wartości z jakimi wiąże się fotografia biznesowa. Taka fotografia powinna wyglądać naturalnie, a wyraz twarzy pozytywnie i zachęcająco. Fotografie profilowe często przedstawiają uśmiechających się serdecznie ludzi, co ma podkreślać optymizm i radość życia, wartości z którymi wszyscy chętnie się utożsamiamy.
Gdzie wykorzystasz headshoty?
Wizerunkowa fotografia biznesowa
Wizerunkowa fotografia biznesowa to kolejna popularna forma z której znana jest fotografia do celów marketingowych. Fotografie wizerunkowe są rozwinięciem portretu biznesowego, pokazującym osobę w nieco szerszym kontekście. Dopełnieniem kadru jest otoczenie, jak również jego cechy, elementy charakterystyczne etc. Wizerunkowa fotografia biznesowa pozwala rozpoznać profil zawodowy (sesja w miejscu pracy), akcentuje styl i wartości, nierzadko odwołuje się do zainteresowań i pasji (fotografie lifestyle’owe). Sesje wizerunkowe odbywają się również w bardziej neutralnym otoczeniu (np. atrakcyjnej przestrzeni miejskiej), dodając całej prezentacji dodatkowych walorów wizualnych.
Wizerunkowa fotografia biznesowa to propozycja dla osób chcących kształtować swój wizerunek, ocieplać go lub budować od podstaw. Atrakcyjna, wielowymiarowa prezentacja jest przydatna na każdym etapie kariery zawodowej. Sesje wizerunkowe wykonywane są zarówno dla dyrektorów dużych firm, jak również osoby aktywnie rozwijające swoje marki osobiste.
Gdzie wykorzystasz fotografie wizerunkowe?
Sytuacyjna fotografia biznesowa
Sytuacyjna fotografia biznesowa pokazuje sceny z życia firmy. Najczęściej są to fotografie przedstawiające osoby w trakcie wykonywania codziennych obowiązków. Narada w sali konferencyjnej, praca zespołowa nad najnowszym projektem, kadry przedstawiające etapy obsługi klienta, ale też luźna pogawędka przy filiżance espresso, oto typowe ujęcia sytuacyjne. Ich naturalny, reporterski charakter nie jest jednak dziełem przypadku. Fotografie sytuacyjne to starannie aranżowane sceny, których uczestnicy mają do odegrania określone role.
Fotografia biznesowa sytuacyjna to najczęściej sceny z udziałem kilku, a nawet kilkunastu osób. Dzięki szerszemu zaangażowaniu można podkreślić dobrą atmosferę w pracy, ducha współpracy i autentyczny „team spirit”, pozwalający traktować swoje obowiązki z pasją i zaangażowaniem. Zdjęcia sytuacyjne są często wykorzystywane przez działy HR i PR, efektywnie wpierając ich politykę.
Gdzie wykorzystasz kadry sytuacyjne?
Grupowa fotografia biznesowa
Grupowa fotografia biznesowa to popularne kadry team’owe, czyli portrety biznesowe w ujęciu wieloosobowym. Zdjęcia grupowe rzadko prezentują całe sylwetki, częściej skupiają się na kadrze od bioder w górę. Mocniejsze skupienie kadru pozwala na lepsze rozpoznanie osób – często liderów i przywódców. Tego typu fotografie wykonywane są zarówno w siedzibach firm, jak również w formie kadrów studyjnych. Tło powinno być neutralne lub rozmyte, co pozwala skupić pełną uwagę na grupie osób.
Fotografie grupowe to często oficjalna fotografia biznesowa osób reprezentujących firmę na zewnątrz. Fotografie zarządów spółek, zdjęcia współwłaścicieli, partnerów biznesowych, kadr zarządzających czy fotografia zespołów funkcjonujących w strukturach firmowych – wszystkie one są bardzo chętnie eksponowane na stronach głównych witryn internetowych. Pojawiają się też nagminnie w publikacjach prasowych czy artykułach sponsorowanych. Powinny zatem odwoływać się do wartości organizacji, prezentując spójny i mocny wizerunek.
Gdzie wykorzystasz fotografie grupowe?
Eventowa fotografia biznesowa
Fotografia biznesowa to nie tylko zdjęcia pozowane. Jednym z przykładów fotografii o charakterze reportażowym jest eventowa fotografia biznesowa, powstająca w trakcie odbywającego się wydarzenia- spotkania biznesowego, konferencji, zjazdu czy eventu promocyjnego. W tym wypadku praca fotografa ma charakter dokumentacyjny. Jej celem jest utrwalenie następujących po sobie wydarzeń w profesjonalny, estetyczny i punktowy sposób.
Efektowne zdjęcia z eventu podkreślają profesjonalizm i rozmach organizacyjny, akcentują udział gości specjalnych etc. Stanowią doskonały materiał marketingowy, którym firma może posługiwać się w swoich publikacjach w nieograniczony sposób. Są też dokumentem ułatwiającym organizację kolejnych wydarzeń.
Gdzie wykorzystasz materiał zdjęciowy z eventów biznesowych
Fotografia biznesowa – wizerunek profesjonalisty
Fotografia biznesowa stanowi użyteczny materiał marketingowy dla każdej firmy, lub marki osobistej, bez względu na branżę czy charakter działalności. Ponieważ komunikacja biznesowa odbywa się dziś głównie w formie zdalnej, za pośrednictwem internetu, rola fotografii biznesowej jest trudna do przecenienia. Dzięki profesjonalnym ujęciom firma zyskuje wiarygodność i wyróżnia się na tle konkurencji. Fotografie biznesowe pozwalają podkreślić takie cechy jak kreatywność, odpowiedzialność, pewność siebie, optymizm, styl i otwartość. Mogą być nośnikiem wartości i idei jakie przyświecają każdej organizacji.
Profesjonalna fotografia biznesowa to istotny wkład w świadome budowanie i zarządzenie wizerunkiem nowoczesnej firmy.
Fotografia biznesowa dla firm i marek osobistych
Jeśli jesteś zainteresowana/y wykonanie profesjonalnych fotografii biznesowych dla swojej firmy lub marki osobistej, zapraszam do kontaktu za pośrednictwem zakładki Sesja firmowa. A jeśli potrzebujesz profesjonalnych fotografii do budowania swojej marki osobistej, najlepszym rozwiązaniem będzie Sesja indywidualna.