Fotografia korporacyjna jest istotnym narzędziem kształtowania wizerunku firm, a korporacyjne sesje zdjęciowe są wpisane w strategie długofalowego, świadomego budowania oblicza firmy. Zdjęcia korporacyjne okazują się również niezwykle przydatne w doraźnych działaniach marketingowych. O tym i nie tylko w dzisiejszym poście.
Spis treści
Fotografia korporacyjna i jej główne zadania
Zadaniem jaki stawia przed sobą profesjonalna fotografia korporacyjna jest wzmocnienie wizerunku firmy, nadanie mu spójnego i zarazem atrakcyjnego wymiaru. Dzięki temu staje się on bardziej wyrazisty w swym przekazie i wartościach.
Umiejętność aktywnego zarządzania wizerunkiem, dostosowywania go do aktualnych wymogów sprawia, że firma zyskuje status nowoczesnej, kreatywnej, pełnej energii i zawsze gotowej by iść z duchem czasu. Taka organizacja jest dobrze postrzegana przez klientów, partnerów biznesowych, media a także konkurencję. Dzięki przemyślanej kreacji wizerunkowej łatwiej jest zbudować zaufanie i osiągnąć mocną pozycję na rynku. Ponadto pozytywny wizerunek firmy sprawia, że ludzie chcą dla niej pracować.
Fotografie korporacyjne – dobry wizerunek organizacji
Fotografie korporacyjne to prezentacja potencjału firmy wyrażona w pozytywny i otwarty sposób. Tworzenie dobrego wrażenia jest główną wartością jaką niesie ze sobą fotografia korporacyjna. Pozwala bowiem zerwać z krzywdzącym, stereotypowym postrzeganiem dużych organizacji, jednocześnie podkreślając ich profesjonalizm i przyjazne, otwarte oblicze.
Właśnie dlatego profesjonalna fotografia korporacyjna powinna dążyć do kompromisu między kreowaniem mocnego, spójnego wizerunku a otwartą, budzącą zaufanie postawą. Dobre zdjęcia korporacyjne nawet mimo swego zuniformizowanego charakteru mogą wzbudzać u odbiorców wrażenia, z którymi zechcą się oni utożsamiać.
3 najbardziej popularne typy zdjęć korporacyjnych
Zdjęcia korporacyjne to nie tylko fotografie liderów, managerów, czy przedstawicieli wyższego szczebla. Fotografia korporacyjna obejmuje również pozostałe osoby zatrudnione a nawet współpracowników. Takie zdjęcia są doskonałym sposobem na prezentację siły i zbiorowego potencjału całej firmy.
Do najbardziej popularnych zdjęć korporacyjnych należą:
- portret korporacyjny
- headshot
- zdjęcie grupowe
W przypadku dużych firm istotne jest budowanie spójnego wizerunku. To jeden z powodów dla których fotografie korporacyjne wykonywane są najczęściej w ujednoliconych warunkach. Ten sam dress code, schemat oświetlenia i proporcje kadru pozwalają uzyskać wizerunek organizacji spójnej, dojrzałej i pielęgnującej własne wartości.
Portret korporacyjny
Najbardziej popularną formą z jakiej znana jest fotografia korporacyjna jest bez wątpienia portret korporacyjny. To typ zdjęcia w tzw. kadrze amerykańskim, obejmujący sylwetkę osoby od mniej więcej połowy ud do nieco powyżej czubka głowy. Portrety korporacyjne wykonywane są najczęściej na jasnym, jednokolorowym tle z wykorzystaniem miękkiego, modelującego światła. Nierzadko dress code stanowi dodatkową reklamę lub formę identyfikacji firmy, poprzez wykorzystanie logotypów czy kolorystyki zgodnej z firmowym brandem. Portrety korporacyjne mają uniwersalne zastosowanie w działaniach marketingowych i PR’owych.
Korporacyjny headshot
Korporacyjny headshot to zdjęcie w którym kadr obejmuje twarz osoby fotografowanej z zarysem ramion. Headshot’y wykonywane są na jednokolorowych, jasnych tłach i z wykorzystaniem plastycznego, zrównoważonego światła. Ich główną rolą jest identyfikacja osoby, dlatego często wykorzystywane są w profilach social media, komunikacji wewnętrznej, stopkach e-mail, identyfikatorach czy raportach.
Grupowe zdjęcia korporacyjne
Zdjęcia korporacyjne to nie tylko indywidualne portrety. Dużą popularnością podczas sesji zdjęciowych cieszą się również zdjęcia grupowe, prezentujące działy i zespoły w duchu „team spirit”. Zdjęcia grupowe wykonywane są zarówno na jednokolorowych tłach, tzw. ściankach z firmowym logotypem, jak również w przestrzeni firmowej (biurze, sali konferencyjnej etc.). Służą w głównej mierze integracji wewnętrznej, jak również budowaniu profesjonalnego oblicza firmy w kontaktach zewnętrznych.
Inne zdjęcia korporacyjne
Fotografia korporacyjna to także reportaże z imprez i wydarzeń firmowych, zdjęcia produktów, usług etc. Nierzadko w pakiet zdjęć korporacyjnych wpisują się również fotografie prezentujące w atrakcyjny sposób firmową siedzibę.
Różnorodność w obszarze fotografii korporacyjnej pozwala na wykorzystanie jej przez organizacje w bardzo wszechstronny sposób. Zdjęcia korporacyjne pojawiają się materiałach elektronicznych- stronach, blogach, profilach społecznościowych, ilustrują broszury, reklamy i ulotki. Znajdują swoje miejsce w raportach, chętnie wykorzystują je także działy HR.
Fotografia korporacyjna – zdjęcia profesjonalistów
Często uważa się, że fotografia korporacyjna ze względu na swój specyficzny charakter pozbawia osoby fotografowane indywidualnych cech i spłaszcza ich kompetencje. Takie pojmowanie wynika z błędnego rozumienia filozofii dużych firm, których potencjał jest w dużej mierze sumą wartości zbiorowej.
Fotografia korporacyjna poprzez ujednolicenie wizerunkowego przekazu – zdjęcia wykonywane w tych samych warunkach, z określonym dress code’m, zgodne z wartościami i filozofią firmy – dąży do wzmocnienia jego siły, nadania mu spójnego, wyrazistego oblicza. Zdjęcia korporacyjne ułatwiają zrozumienie struktury organizacyjnej i hierarchiczności, co w odniesieniu do dużych firm ma pozytywny wpływ na jakość komunikacji.
Sesja zdjęciowa dla dużej firmy – jak ją sprawnie zorganizować?
Wykonanie sesji zdjęciowej dla dużej firmy jest zadaniem wieloetapowym. Powinno być zatem poparte sprawną organizacją i współpracą na każdym etapie realizacji. Do fotografa należy przygotowanie planu zdjęciowego, tła i światła. Firma powinna zadbać o przygotowanie i płynną rotację osób pojawiających się na planie zdjęciowym. Czas jaki należy założyć w przypadku jednej osoby to z reguły około 5-10 minut. W tym interwale fotograf może wykonać odpowiednią ilość ujęć i uzyskać optymalny rezultat. Aby tak się stało, osoba pojawiająca się na planie zdjęciowym powinna być dobrze przygotowana. Pozwala to wykorzystać czas w jak najbardziej efektywny sposób.
Sesja korporacyjna – jak się przygotować?
Z uwagi na obiektywne ograniczenia (m.in czasowe) wynikające z organizacji wieloosobowych sesji korporacyjnych, kluczowym elementem sprawnej realizacji jest odpowiednie przygotowanie osób biorących w niej udział. Powinno ono obejmować:
- kwestie związane z ubiorem (styl i kolorystyka)
- kwestia dodatków (biżuteria, galanteria)
- kwestie dotyczące pielęgnacji (make up, fryzura, manicure, zarost etc.)
Przed sesją warto omówić powyższe punkty, ponieważ odpowiednie przygotowanie ma znaczący wpływ na rezultaty. Dobrym pomysłem jest skorzystanie przed sesją z rad specjalisty od wizerunku.
Dress code – jak wpływa na zdjęcia?
Dress core jest wyznacznikiem charakteru działalności firmy, jej wartości i priorytetów. Zdjęcia korporacyjne nie muszą być oczywiście zamknięte w klasycznym, formalnym stylu białych kołnierzyków i wzorowo zawiązanych krawatów. Jeśli jednak firma ma zdefiniowane podejście do kwestii związanych z wyglądem, styl zdjęć korporacyjnych powinien być tego przedłużeniem.
Podczas sesji zdjęciowych zasady są zawsze lepsze niż brak jakichkolwiek zasad. Być może w codziennym funkcjonowaniu nie potrzebujemy sztywnych reguł związanych z ubiorem, jednak z perspektywy zdjęć wizerunkowych wygląda to nieco inaczej. Może się okazać, że w oczach osób z zewnątrz firma będzie uchodzić za źle zarządzaną, pozbawioną biznesowej etykiety, poczucia przynależności i integracji. Jeśli więc zdecydujemy się np. na sesję w luźniejszym stylu casual lifestyle, tu również warto prezentować się w spójny, przemyślany sposób.
Jak pozować do zdjęć korporacyjnych?
Bardzo często, i to jeszcze na etapie przygotowania do sesji zdjęciowej pytany jestem o to, jak należy pozować do zdjęć. Jaka powinna być ekspresja? Co zrobić z rękami? Czy warto się uśmiechać? A może zdjęcia z poważnym wyrazem twarzy będą bardziej odpowiednie?
Każde z tych pytań jest oczywiście w pełni zasadne. Myślę, że (o ile oczywiście nie istnieją żadne odgórne wytyczne związane z kształtowaniem wizerunku firmy) najlepszą radą jakiej mogę udzielić jako fotograf biznesowy jest – bądź po prostu sobą. Naturalność to najlepszy kierunek. Inni znają nas takimi, jacy jesteśmy a zdjęcia korporacyjne nie powinny z tego rezygnować. Oczywiście z zastrzeżeniem, że fotografia korporacyjna ma nas pokazać w dobrym (nomen omen) świetle. A zatem uwypuklić najlepsze cechy wyglądu, osobowości itd.
W każdej sytuacji na planie zdjęciowym warto podpierać się doświadczeniem fotografa. Masz wątpliwości? Po prostu zapytaj.
Fotografia korporacyjna Kraków
Fotografia korporacyjna Kraków to profesjonalne sesje zdjęciowe dla dużych firm, dla których spójny wizerunek jest ważnym aktywem działalności.
Sesje korporacyjne w Krakowie wykonuję zwykle dla kilkudziesięcioosobowych grup pracowników. Ze względów logistycznych taka sesja powinna odbyć się w siedzibie firmy. Rozwiązanie to umożliwi sprawną realizację planu zdjęciowego, nie zakłócając codziennej pracy.
Organizacja sesji w siedzibie jest możliwa dzięki mobilnemu sprzętowi, pozwalającemu na aranżację warunków zbliżonych do tych panujących w studio fotograficznym. Oświetlenie, tła, sprzęt fotograficzny, wszystko to pozwala na wykonanie profesjonalnych zdjęć w każdych warunkach.
Dysponuję również możliwością organizacji sesji w studio fotograficznym zlokalizowanym w centrum Krakowa.
W celu ustalenia warunków sesji zdjęciowej zapraszam do kontaktu:
Fotograf Dariusz Kempny
tel. 503 950 939
info@dariuszkempny.pl