Fotografia w biznesie funkcjonuje od dawna, jednak nigdy wcześniej fotografie biznesowe nie odgrywały aż tak znaczącej roli jak dziś. Jeszcze w latach 90-tych fotograficzne sesje biznesowe były działaniem marketingowym na pograniczu pewnej ekstrawagancji. Przywilejem zarezerwowanym dla milionerów pokroju Donalda Trumpa, Warrena Buffetta czy Billa Gatesa, którzy zręcznie wykorzystywali swój wizerunek do celów marketingowych i budowania public relations.
Z czasem profesjonalne zdjęcia stały się standardowym narzędziem kreowania wizerunku globalnych firm i korporacji. Profesjonalne fotografie z sesji zdjęciowych zaczęły regularnie pojawiać się na okładkach poczytnych pism. Można uznać, że stały się forpocztą rewolucyjnych zmian wizerunku w biznesie, jakie miały nadejść wraz z powszechnym dostępem do internetu, popularnością urządzeń mobilnych i social media.
Fotografia w biznesie XXI wieku jest powszechną formą budowania wizerunku. Jej przekaz stał się bardziej złożony i wyrafinowany, a branże prześcigają się w pomysłach na profesjonalne sesje wizerunkowe.
Spis treści
Główne cele fotografii biznesowej
Głównym celem fotografii biznesowej jest zaprezentowanie osoby lub firmy w przyjazny a zarazem profesjonalny sposób. W tym wypadku nie chodzi często o wierne oddanie rzeczywistego wyglądu, ale stworzenie zdjęć które uwypuklą atuty i zacieniują wady. Fotografia w biznesie powinna cechować się naturalnością. Nowoczesny styl, otwarta mowa ciała, przyjazny wyraz twarzy – wszystko to ma stworzyć wrażenie z którym inni zechcą się utożsamiać.
Fotografie biznesowe wspomagają komunikację i wspierają budowanie wizerunku firmy w oparciu o reprezentowane wartości. Dobre zdjęcia pozwolą wyróżnić się na tle innych, podnoszą wiarygodność i prestiż w oczach innych. Profesjonalna fotografia w biznesie daje przewagę wszędzie tam, gdzie wizerunek jest istotnym aktywem.
Fotografia w biznesie – główne trendy
Fotografia w biznesie podobnie jak inne rodzaje fotografii pozostaje w zgodzie z aktualnymi trendami. Współczesne zdjęcia biznesowe są bardziej ekspresyjne i nacechowane większą otwartością. Wzrosło znaczenie mowy ciała. Zmiany zachodzące w obszarze szeroko pojętej mody i dress code’u biznesowego również wymusiły inny typ prezentacji. Ujednolicone kolory, mniej wzorzyste faktury materiałów, stonowane dodatki – wszystko to jest naturalną konsekwencją tych zmian.
Równocześnie jako forma fotografii specjalistycznej jest fotografia w biznesie wierna swoim głównym założeniom, bez względu na czas i miejsce powstawania. Istota fotografii dla biznesu nadal polega na tworzeniu naturalnego obrazu o wyraźnie pozytywnym zabarwieniu. Dzięki niemu odbiorca może nie tylko zapoznać się z cechami fizycznymi fotografowanej osoby, ale również dostrzec walory niewerbalne – np. jej otwartość, pozytywne nastawienie czy gotowość do działania. Wrażenie jakie wywołuje profesjonalna fotografia jest często trwałym obrazem, przez pryzmat którego definiujemy osobowość firmy i tworzących ją osób. Zapewne również dlatego świat biznesu przypisuje jej tak duże znaczenie w budowaniu/ kształtowaniu wizerunku firm.
Rola fotografii w budowaniu wizerunku firmy
Jedną z najbardziej istotnych zmian jakie zaszły w tym obszarze jest znacznie większa świadomość na temat tego, jaka jest faktyczna rola i znaczenie fotografii w biznesie. Profesjonalny wizerunek publikowany na stronie internetowej czy profilach social media jest ważny nie tylko w odniesieniu do pracowników wyższego szczebla, dyrektorów czy managerów. Profesjonalne zdjęcia usługodawców, fotografie wizerunkowe osób odpowiedzialnych za obsługę klienta czy portrety pracowników w działach sprzedaży, produkcji czy serwisu uwiarygodniają firmę w oczach klientów. Na podmioty gospodarcze które świadomie i odpowiedzialnie zarządzają swym wizerunkiem inaczej patrzą nie tylko klienci, ale również partnerzy biznesowi i konkurencja. Tworzy to sprzyjające warunki do powiększania własnego potencjału biznesowego.
Fotografia w biznesie – najbardziej popularne kategorie
Najbardziej popularne kategorie fotografii biznesowej to szeroko pojęty portret biznesowy, fotografia korporacyjna, zdjęcia wizerunkowe i zdjęcia dla osób rozpoczynających swoją karierę. Warto równocześnie pamiętać, że fotografia w biznesie to nie tylko klasyczne portrety. O swoje miejsce w rankingu walczą fotografia sytuacyjna, fotografia produktowa i zdjęcia przemysłowe. Popularnością cieszą się reportaże z imprez firmowych i spotkań integracyjnych, z których firmy równie chętnie korzystają w swoich działaniach promocyjnych i PR’owych. Fotografia w biznesie zadomowiła się już na stałe i wydajnie wspiera nie tylko kształtowanie wizerunku firm, ale też kampanie z zakresu PR i marketingu. Nie ma w tym nic dziwnego, dobre zdjęcia mają moc.