W świecie profesjonalnej fotografii pewne rodzaje zdjęć wyróżniają się na tle innych. Headshot stał się niekwestionowanym królem fotografii biznesowej, zawdzieczając swą popularność głównie swej uniwersalnej, ponadczasowej formie (choć nie tylko). W dzisiejszym poście przyjrzymy się bliżej temu fenomenowi. Spróbujemy również odpowiedzieć na pytanie, dlaczego headshoty cieszą się takim wzięciem w świecie biznesu i jak mogą pomóc Ci zbudować profesjonalny wizerunek.
Spis treści
Headshot – co to za zdjęcie?
Fotografia typu headshot to rodzaj portretu, którego kadr koncentruje się na twarzy oraz górnej części tułowia osoby, zazwyczaj z neutralnym lub lekko rozmytym tłem. To zdjęcie będące formą cyfrowej wizytówki, wykorzystywanej w publikacjach o różnym charakterze.
Headshoty są szeroko wykorzystywane w formie awatarów na zawodowych platformach społecznościowych typu LinkedIn. Pojawiają się w portfolio zawodowych, dokumentach rekrutacyjnych, materiałach marketingowych i promocyjnych. Biorą także udział w castingach.
Popularność headshotów w komunikacji biznesowej
Headshoty zyskały ogromną popularność w komunikacji biznesowej z kilku kluczowych powodów. Przede wszystkim – są prostym i skutecznym narzędziem do zarządzania profesjonalnym wizerunkiem. Headshoty pomagają w budowaniu i podtrzymywaniu relacji z klientami, partnerami biznesowymi i współpracownikami zwłaszcza w komunikacji online. Są niezwykle wszechstronne, przez co mogą być używane na różnych platformach społecznościowych. Korzystanie z tego samego, dobrej jakości zdjęcia we wszystkich kanałach komunikacyjnych znacząco ułatwia odbiorcom identyfikację i zapamiętanie konkretnej osoby.
W erze cyfrowej, gdzie większość interakcji odbywa się online, takie zdjęcie staje się oficjalną reprezentacją osoby. To doskonała okazja, by wykorzystać inne jego atuty. Profesjonalnie wykonane zdjęcie przyciąga uwagę, wyróżnia profil na tle innych profili i może być decydującym czynnikiem, który skłoni kogoś do nawiązania kontaktu.
Headshot vs portret biznesowy
Czym headshot różni się od portretu biznesowego? Przede wszystkim formą kadru. Headshoty koncentrują sie na twarzy i ekspresji fotografowanej osoby, podczas gdy portret biznesowy korzysta w większym stopniu z mowy ciała. Takie fotografie częściej wykorzystywane są w formie okrągłych awatarów w social media, w stopkach e-mail, identyfikatorach, podczas gdy portret biznesowy to zdjęcie do różnego rodzaju publikacji, cyfrowych jak i tradycyjnych.
Ze względu na swoje cechy headshot i portret biznesowy to duet perfekcyjny, który podczas sesji biznesowych dla firm i marek osobistych cieszy się zdecydowanie największą popularnością.
Szczegóły techniczne profesjonalnego headshotu
Dobry „hedszot” powinien odznaczać się kilkoma cechami sprawiającymi, że zdjęcie wygląda profesjonalnie, przyciąga uwagę i wzmacnia pozytywne wrażenie na temat fotografowanej osoby.
Oto najważniejsze parametry techniczne:
Znakomita jakość techniczna
Zdjęcie powinno być doskonałej jakości technicznej, wyraźne i ostre, szczególnie w obszarze rysów twarzy. Wysoka jakość obrazu, pozbawiona szumów, zniekształceń i udziału niekontrolowanego światła sprawia, że fotografia wygląda profesjonalnie i estetycznie.
Naturalne oświetlenie
Odpowiednio dobrane oświetlenie to klucz do udanego headshota. Dobrze ukierunkowane, miękkie światło najlepiej podkreśla rysy twarzy i daje bardziej naturalny efekt. Oświetlenie powinno eliminować ostre cienie, ale jednocześnie nadawać zdjęciu odpowiedniej głębi.
Neutralne lub rozmyte tło
Tło w headshocie nie powinno odciągać uwagi od twarzy. Neutralne, jednolite lub lekko rozmyte tło sprawia, że uwaga koncentruje się na osobie, a nie na otoczeniu. Tło może być jasne, ciemne lub w subtelnych kolorach, dobrze współgrających z tonacją skóry i strojem.
Kompozycja i kadrowanie
Twarz jest centralnym punktem kadru. Sam kadr powinien obejmować głowę i górną część tułowia, z zachowaniem niewielkiego marginesu wokół głowy. Tak zbalansowane i skomponowane zdjęcie wygląda profesjonalnie.
Headshot który robi wrażenie – jak powinien wyglądać?
Headshoty są czasem mylone ze zdjęciami do dokumentów, głównie ze względu na podobne proporcje i kompozycję kadru. W odróżnieniu od zdjęć do paszportów czy dowodów, pełniących rolę identyfikacyjną, headshoty mogą wykorzystać dodatkowe możliwości zawodowego portretu. Możesz pozować z lekkim uśmiechem, w korzystnej pozycji półbocznej itd. Jak powinien wyglądać dobry, przyciągający uwagę headshot? Oto kilka wskazówek:
- Wyraz twarzy powinien być naturalny, odzwierciedlać profesjonalizm, pewność siebie i pozytywne nastawienie. Delikatny uśmiech lub neutralny wyraz twarzy to najlepsze opcje. Sama twarz powinna być wypoczęta i wyspana. Warto również zadbać o odpowiednie nawodnienie, dodające skórze zdrowego wyglądu, a oczom blasku.
- Wzrok skierowany prosto w obiektyw sprawia, że zdjęcie staje się bardziej osobiste i angażujące. Bezpośredni kontakt wzrokowy buduje zaufanie i tworzy wrażenie, że osoba na zdjęciu jest otwarta na nawiązanie kontaktu.
- Ponieważ headshot jest zdjęciem skoncentrowanym w obrębie twarzy, dbałość o dobrej jakości makijaż czy matowy wygląd skóry są tu szczególnie istotne.
- Choć strój na tego typu zdjęciu nie jest tak widoczny jak w przypadku portretu biznesowego, niemniej jednak powinien być schludny i odpowiedni dla danej branży. Warto unikać jaskrawych kolorów i wzorów, które mogą odciągać uwagę od twarzy. Klasyczne, stonowane barwy zwykle sprawdzają się najlepiej.
Profesjonalny czy selfie – który będzie lepszy?
Wybór pomiędzy profesjonalnym headshotem a selfie może mieć istotny wpływ na Twój wizerunek w środowisku biznesowym. Zdjęcie wykonane przez profesjonalnego fotografa gwarantuje doskonałą jakość techniczną, kontrolę tła i światła, właściwe proporcje kadru i dobrze dobraną perspektywę. Takie zdjęcie jest dopracowane w szczegółach a w razie potrzeby – wzmocnione profesjonalnym retuszem. Jeszcze jednym atutem współpracy z doświadczonym, profesjonalnym fotografem biznesowym jest możliwość wypracowania zdjęcia z pozytywną ekspresją, odpowiednią dla zdjęć w stylu biznesowym.
Dla zdjęć z telefonu to zbyt dużo. Zdjęcia typu selfie sprawdzą się dobrze w roli awatarów na prywatnych profilach mediów społecznościowych. Jeśli jednak korzystamy z nich również w miejscach, gdzie nawiązujemy kontakty zawodowe, zdecydowanie lepszym wyborem będzie wybór profesjonalnej, dobrze reprezentującej nas fotografii.