Pozycjonowanie strony firmowej pozwala uzyskać wyższą pozycję w wyszukiwarkach. Im lepsza widoczność strony w wynikach wyszukiwania, tym większa ilość odwiedzin i lepsze wyniki biznesowe. Dziś kilka słów o tym, jak pozycjonować stronę firmową, jakich błędów unikać i oczywiście ile to kosztuje. Zapraszam.
Spis treści
Pozycjonowanie stron www
Pozycjonowanie stron jest działaniem mającym na celu podniesienie pozycji w wynikach wyszukiwania. Użytkownik wpisuje w Google interesującą go frazę np. „fotograf Kraków” i otrzymuje wynik w postaci listy stron.
Wyniki na pierwszej stronie, a zatem widoczne na pozycjach 1-10 są kluczowe, ponieważ to one w głównej mierze przekładają się na odwiedziny strony. W branży pozycjonerskiej od lat funkcjonuje powiedzenie „Jeśli nie wiesz gdzie ukryć zwłoki, zostaw je na drugiej stronie wyników wyszukiwania. Nikt tam nie zagląda…”. Faktycznie coś w tym jest, dlatego im wyżej pojawia się nasza strona, tym większa szansa na to, że ktoś zainteresuje się jej zawartością.
Pozycjonowanie – współpraca z agencją SEO
Usługi pozycjonerskie to w głównej mierze domena agencji SEO. Jak taka współpraca wygląda w praktyce? Agencja wykonuje audyt naszej strony pod kątem jej optymalizacji, jak również analizuje stopień trudności w jej pozycjonowaniu na wskazane słowa kluczowe. Na tej podstawie przygotowywana jest indywidualna oferta. Umowy z agencjami SEO zawierane są najczęściej na okres od 3 do 12 miesięcy, umożliwiający wykonanie skutecznych działań.
Jakie są efekty takiej kooperacji? Bardzo różne. O ile w odniesieniu do dużych projektów z optymalnym budżetem może ona przynosić świetne rezultaty, to w przypadku małych i średnich firm mających określone ograniczenia bardzo często kończy się dosłownie na… niczym. Inna sprawa, że gro takich firm jest „odławiana” z rynku przez powstające niczym grzyby po deszczu, w większości nieskuteczne „agencje SEO”.
Obiecanki cacanki vs rzeczywistość
Firmy zajmujące się pozycjonowaniem stron bardzo często obiecują swym klientom złote góry. Dla klienta który po raz pierwszy zawiera umowę agencyjną obietnica bycia w TOP 10 wyników wyszukiwania w perspektywie najbliższych miesięcy bywa kusząca. Rzeczywistość jest jednak dużo mniej kolorowa. Większość osób nie rozumie, że pozycjonowanie jest wyścigiem w którym bierze udział ogromna rzesza przedsiębiorców i każdy, naprawdę każdy z nich marzy o tym by być w TOP 10. Wiem co mówię, sam również dałem się kiedyś nabrać.
Jeśli więc decydujemy się na współpracę z agencją SEO, nie łapmy się na obiecanki. Warto sprawdzić wiarygodne opinie na jej temat (najlepiej wśród realnych klientów, absolutnie nie polegamy na opiniach znalezionych w Internecie!), poprosić o przykładowe projekty i co najważniejsze – oczekiwać comiesięcznych raportów z wykonywanych działań. Dzięki temu nie przepalimy bezsensownie budżetu przeznaczonego na pozycjonowanie. Nie stracimy też cennego czasu.
Ile kosztuje pozycjonowanie?
To zależy. Przede wszystkim zależy od efektu jaki chcemy osiągnąć. Zakładając, że pozycjonowaniem naszej strony zajmuje się sprawdzona agencja SEO, koszt miesięcznego abonamentu może kształtować się w granicach od 3000 PLN miesięcznie (w przypadku małych stron) do …. sum o jedno zero większych (w przypadku dużych sklepów i serwisów).
Dodatkowo jeśli chcemy zobaczyć efekty takich działań, musimy związać się umową na co najmniej kilka miesięcy. Czas ten jest niezbędny do przeprowadzenia skutecznych działań pozycjonerskich. Jeśli więc agencja chce z nami zawrzeć umowę „na miesiąc”, uciekajmy gdzie pieprz rośnie. Nic dobrego z tego deal’u nie wyniknie.
Skuteczne pozycjonowanie to maraton, a nie bieg na 100 m.
Jak samodzielnie pozycjonować stronę www?
Czy mając stronę na odległych pozycjach w wyszukiwarce jesteśmy skazani na agencję i ponoszenie stałych, dużych kosztów? Absolutnie nie! Samodzielne pozycjonowanie strony www jest możliwe, wymaga jednak wysiłku, determinacji i … pewnej dozy pomysłowości. Przyda się też nieco aktualnej wiedzy z zakresu optymalizacji i SEO.
Pozycjonowanie strony jest procesem na który składają się działania w kilku zakresach.
Na samym początku warto zadbać o odpowiednią optymalizację strony, jej szybkość i poprawność kodu, struktury etc. Dodatkowo strona powinna być responsywna, a więc wyświetlać się poprawnie zarówno na komputerach stacjonarnych i laptopach, jak również tabletach i smartfonach.
Drugim etapem jest przygotowanie strony do pozycjonowania pod kątem jej struktury. Nagłówki, metaopisy, frazy kluczowe, wszystko to powinno zostać opracowane zgodnie z zasadami SEO. Od tego zależy na jakie zapytania użytkowników nasza strona będzie widoczna w wynikach.
Trzeci etap to rozwijanie strony pod kątem zawartości. Jeśli ludzie trafiający na naszą witrynę będą znajdować tam interesujące i wartościowe materiały, przełoży się to pozytywnie na pozycję serwisu w wyszukiwarce. Nie od dziś wiadomo, że Google promuje lepszymi pozycjami strony chętnie odwiedzane.
Etap czwarty to wewnętrzny i zewnętrzny linkbuilding. Linkowanie wewnętrzne pozwala robotom poruszać się po stronie i czytać pełną jej zawartość. Linki zewnętrzne prowadzące do naszej witryny podnoszą jej autorytet.
Taka aktywność prowadzona systematycznie z czasem przyniesie pożądane efekty. Dla przykładu, moja strona od początku sierpnia 2019 zanotowała 50-krotny wzrost (i nadal rośnie). Ma to swoje odzwierciedlenie w statystykach odwiedzin, przede wszystkim jednak w ilości moich klientów.
Dlaczego pozycjonowanie pod ruch organiczny jest lepsze?
Każde pozycjonowanie jest tak naprawdę próbą ogrania algorytmów Google, w mniej lub bardziej uczciwy sposób. Najbardziej uczciwą i tolerowaną przez Google formą jest pozycjonowanie strony pod tzw. ruch organiczny. Są to działania dzięki którym strona WWW osiąga lepszą pozycję w Google dzięki zoptymalizowanej zawartości i wartościowej treści.
Jak to zrobić? Musisz stworzyć serwis który ludzie chętnie będą odwiedzać i udostępniać treści w nim zawarte. Taka przyjazna strona w sposób naturalny zdobędzie wysokie pozycje w indeksie Google. Wymaga to więcej czasu, cierpliwości i wiedzy, ale gra jest warta świeczki. Największym benefitem takiego rozwiązania jest naturalny i stały wzrost. Jeśli robisz wszystko zgodnie z zasadami, statystyki Twojej strony idą w górę.
Inaczej wygląda to we współpracy z agencją SEO. Kiedy przeciążony kosztami kończysz współpracę z agencją pozycjonującą Twoją stronę, z reguły musisz nastawić się na gwałtowny spadek WWW w indeksie. Dzieje się tak dlatego, ponieważ agencja odcina Twoją stronę od swojego zaplecza (m.in. linków). Tracisz właściwie wszystko za co płaciłeś.
Pozycjonowanie pod ruch organiczny jest wolniejsze, bardziej pracochłonne, ale daje trwałe rezultaty.
Ile trwa pozycjonowanie strony?
Powyższy przykład pokazuje, że pozycjonowanie strony jest czasochłonnym procesem, wymaga cierpliwości i systematycznego działania. Wiele w tej kwestii zależy od konkurencyjności/ trudności słów kluczowych na które chcemy przebić się do czołowych wyników wyszukiwania. Na pożądane rezultaty trzeba poczekać przynajmniej kilka miesięcy.
Specjaliści SEO zalecają, by wzrost pozycji strony był stopniowy, ponieważ dla algorytmów Google jest to najbardziej naturalny i wiarygodny progres. Zbyt gwałtowny wzrost pozycji strony (następujący najczęściej w wyniku agresywnych lub niedozwolonych praktyk pozycjonerskich) w dłuższej perspektywie może przynieść więcej szkód niż pożytku. I to zarówno dla naszej strony, jak również domeny.
Pozycjonowanie – skąd czerpać wiedzę?
Skąd czerpać wartościową wiedzę o pozycjonowaniu? Zapomnijcie o książkach sprzed 10 lat. Lepiej zapisać się do różnego rodzaju grup dyskusyjnych na social media, gdzie specjaliści od SEO czasem uszczkną co nieco ze swojej wiedzy tajemnej. W Internecie dostępna jest również cała masa (darmowych i płatnych) poradników dotyczących pozycjonowania stron. Ich wartość trudno obiektywnie ocenić, ponieważ to co w przypadku strony A będzie przynosić doskonałe efekty, w odniesieniu do strony B może okazać się zupełnie bezużyteczne. Trzeba próbować, próbować i jeszcze raz próbować.
Ze swojej strony mogę polecić stronę neilpatel.com gdzie znajdziecie mnóstwo aktualnej wiedzy z zakresu SEO i marketingu internetowego.
Pozycjonowanie strony – oferta
Jeśli szukasz wsparcia w pozycjonowaniu swojej strony, chętnie zapoznam się z Twoim projektem. Zapraszam do kontaktu.