Rebranding to pojęcie które chciałbym nieco szerzej omówić w dzisiejszym poście. Choć temat kształtowania wizerunku firmy lub marki przewija się w niemal każdym poście, tym razem skupię się na kompleksowym podejściu do tematu. Jeśli prowadzisz małą lub średnią firmę, ten wpis jest dla Ciebie.
Spis treści
Rebranding – co to takiego?
Zacznijmy od odpowiedzi na pytanie – czym jest rebranding? Generalnie rzecz biorąc jest to proces polegający na przemyślanej, zaplanowanej transformacji elementów firmy lub marki. Identyfikacja wizualna, produkty i usługi, strategia biznesowa – wszystkie te elementy mieszczą się w zakresie kompleksowego rebrandingu. Warto dodać, że rebranding nie zawsze oznacza to samo. Zmiany mogą mieć różny zakres, od delikatnego liftingu po gruntowną metamorfozę.
Jakie korzyści dla firmy daje rebranding?
Rebranding to działania ukierunkowane na odświeżenie/ zbudowanie od nowa wizerunku firmy lub marki. Pozwala zdefiniować nowe elementy strategii biznesowej, podkreślić ważne zmiany i uwypuklić potencjał. Głównym celem zmian jest dotarcie do świadomości klientów i partnerów biznesowych, tworzenie dobrego wrażenia i pozytywnych skojarzeń związanych z marką.
Dlaczego warto zdecydować się na rebranding?
Rebranding to propozycja dla firm stawiających na ciągły rozwój, aktywnie szukających w biznesie nowych możliwości. Odświeżenie wizerunku to czytelny sygnał akcentujący pozytywne zmiany, podkreślający rozwój i nowe możliwości.
Dla organizacji które ugruntowały już swoją pozycję, ale w pewnym momencie w swych działaniach dotarły do ściany, zmiany mogą być szansą na „nowe życie”. W takich sytuacjach dobrze opracowana strategia rebrandingowa okazuje się niezwykle skuteczna. Pomaga w zyskaniu nowej perspektywy, pokonaniu własnych ograniczeń i zbudowaniu skutecznego biznesu opartego na solidnych fundamentach.
Kiedy przeprowadzić przebudowę firmy lub marki?
Rebranding przeprowadzany jest najczęściej w następujących okolicznościach:
- wprowadzenie nowego produktu na rynek
- chęć pozyskania nowego rynku np. zagranicznego
- poszerzenie działalności i zmiany w strukturze firmowej
- pokoleniowa zmiana odbiorców
- problemy z rozpoznawalnością
- brak spójności wizerunkowej
- spadająca sprzedaż
- konieczność odświeżenia przestarzałego wizerunku
- budowanie nowego wizerunku od podstaw
- zmiany w zakresie formy komunikacji z odbiorcą
Rebranding dla dużych, średnich i małych firm
Duże firmy i korporacje do rebrandingu podchodzą w sposób kompleksowy. Transformacja w ich wypadku wiąże się najczęściej z przyjęciem nowej, długofalowej strategii i poprzedzona jest gruntownymi analizami rynku, trendów, precyzyjnego zdefiniowania docelowych grup klientów itd. Z uwagi na skalę działania jest to skomplikowany, wielotorowy i bardzo kosztowny proces.
W przypadku małych i średnich firm proces inicjowanych zmian nie musi być aż tak bardzo zaawansowany. Warto oczywiście podtrzymać podstawowe standardy budowy marki i zadbać o to, by transformacja przebiegała w uporządkowanym strategicznie procesie. Małe i średnie firmy mogą jednak pozwolić sobie na większą swobodę w rozwijaniu swojej strategii biznesowej. W tym również jest miejsce na uczenie się na własnych błędach, wyciąganie wniosków z sukcesów i porażek, a nawet modyfikowanie swojego biznesplanu stosownie do okoliczności etc.
Rebranding dla małych i średnich firm – co warto zmienić?
Przeprowadzenie transformacji w małej lub średniej firmie powinno być poprzedzone zdefiniowaniem głównych problemów i potrzeb, jak również wyznaczeniem nowych celów biznesowych. Wnioski pozwolą nam określić jakich zmian potrzebujemy by działać skuteczniej.
Najczęściej zmiany wprowadzane są w następujących zakresach:
- nowa nazwa firmy, produktu, usługi, tagline, brand story
- nowa identyfikacja wizualna (logotyp, kolorystyka, krój pisma, opakowania produktów, oznakowanie siedziby, środków transportu etc.)
- nowa strona internetowa dostosowana do bieżących standardów
- nowe zdjęcia biznesowe, wspierające marketing, PR i komunikację biznesową
Większość istniejących od lat firm i marek zna doskonale profil i potrzeby swojego klienta, dlatego w ich wypadku zmiana jest często formą upgrade’u wykorzystywanych narzędzi w celu odzyskania ich pełnej funkcjonalności. Zadanie to można powierzyć wewnętrznym działom marketingowym. W sytuacjach gdy model biznesowy jest nieskuteczny i wymaga gruntownej przebudowy, warto pomyśleć o współpracy z dobrą agencją brandingową.