W dzisiejszym poście omówię najważniejsze rodzaje kadrów fotograficznych, popularnych w kontekście zdjęć biznesowych. Wiedza na temat dostępnych możliwości i podstawowych różnic między nimi może być szczególnie przydatna z perspektywy klientów nie znających specjalistycznej terminologii fotograficznej.
Spis treści
Kadrowanie zdjęć – co to takiego?
Zacznimy od samego początku, a mianowicie – od definicji tego, czym jest kadr fotograficzny i kadrowanie zdjęć.
Kadrowanie zdjęć to proces decydowania o tym, co znajdzie się w obszarze widocznym na fotografii, a co zostanie wykluczone. Mówiąc prościej, to sposób „obramowania” sceny, który pomaga podkreślić najważniejsze elementy i zbudować odpowiednią kompozycję. Kadr to obszar, który widzi obiektyw aparatu i który finalnie zostaje uwieczniony na zdjęciu.
Od sposobu kadrowania zależy, czy zdjęcie będzie ciekawe i wyraziste. Dobrze skadrowana fotografia pomaga skupić uwagę na głównym temacie zdjęcia, eliminuje niepotrzebne elementy i sprawia, że obraz staje się bardziej uporządkowany i atrakcyjny dla oka. Fotografowie często używają reguł kompozycji (np. zasady trójpodziału) czy eksperymentują z nietypowymi kątami, by stworzyć ciekawy kadr, który przyciągnie wzrok i wywoła emocje u odbiorcy.
Rodzaje kadrów w fotografii wizerunkowej
W fotografii wizerunkowej istnieje kilka typów kadrowania zdjęć. Różne rodzaje kadrów fotograficznych pomagają w odpowiednim komponowaniu elementów zdjęcia, zmieniając relację między tematem głównym a kontekstem w jakim jest on prezentowany.
Kadr odpowiada za artystyczny i komunikacyjny wymiar fotografii. Określone kadrowanie zdjęcia biznesowego wpływa na to, w jaki sposób odbiorca interpretuje owo zdjęcie. Pozwala skierować uwagę, skupić ją na poszczególnych elementach. Kadry w fotografii biznesowej nadają znaczenie, podkreślają detale, są także odpowiedzialne za emocjonalny wymiar fotografii.
W fotografii wizerunkowej najbardziej popularne kadry to:
- kadr pełny
- kadr amerykański
- kadr średni
- półzbliżenie
- bliskie zbliżenie
Poniżej opisuję rodzaje kadrów wraz z konkretnym przykładem. Dla lepszego zrozumienia wszystkie przykłady opieram na tym samym zdjęciu sympatycznej, młodej biznesswoman.
Kadr pełny
Opis: Kadr pełny przedstawia całą postać od stóp do głów. Jedyny rodzaj kadru z widocznym obuwiem.
Zastosowanie: Zdjęcia z kadrem pełnym wykonywane są stosunkowo rzadko. Używa się ich głównie do celów publikacji np. prasowych, w katalogach i niektórych prezentacjach na spotkaniach biznesowych. Ponieważ w kadrze pełnym widoczna jest cała sylwetka, przygotowując się do takich zdjęć warto szczególnie przemyśleć kwestie związane z ubiorem, z uwzględnieniem obuwia.
Kadr amerykański
Opis: Kadr amerykański prezentuje postać od kolan w górę.
Zastosowanie: Kadr popularny zwłaszcza w filmach, czasem stosowany w grupowych zdjęciach biznesowych. Pozwala na większe skupienie na postaci/ach, jednocześnie nie tracąc zbyt wiele kontekstu z otoczenia.
Kadr średni
Opis: Kadr średni prezentuje postać od pasa w górę.
Zastosowanie: Najbardziej popularny kadr do zdjęć biznesowych, stosowany w portretach biznesowych i zdjęciach sytuacyjnych. Pozwala zaprezentować postać z perspektywy zbliżonej do kontaktu osobistego, ustanawiając kompromis między mową ciała (body language), ekspresją (facial expression) i stylem ubierania (dress code). Od tego typu kadru wzrasta znaczenie starannie wykonanego make-upu.
Półzbliżenie
Opis: Półzbliżenie prezentuje postać od klatki piersiowej w górę, z dużym naciskiem na szczegóły twarzy.
Zastosowanie: Kolejny, niezwykle popularny rodzaj kadru w fotografii biznesowej, idealny do zdjęć typu headshot, znanych głównie z profili mediów społecznościowych. W kadrach półzbliżeniowych makijaż i fryzura wysuwają się na czołowe miejsca kompozycji.
Bliskie zbliżenie
Opis: Zbliżenie prezentuje twarz fotografowanej postaci w całej przestrzeni kadru, czasem jedynie pozostawiając minimalną przestrzeń wokół.
Zastosowanie: Bliskie zbliżenie to kadr do celów identyfikacyjnych, mający zastosowanie w badge’ach, identyfikatorach i innych dokumentach firmowych.
Warto podkreślić, że wykonywania zdjęć w różnych kadrach nie da się zastąpić przycinaniem jednego zdjęcia. Różne kadry – takie jak kadr amerykański (od kolan w górę) czy zbliżeniowy (portret) – wymagają innego podejścia do pozowania. W kadrze amerykańskim większą rolę odgrywa postawa całego ciała i układ rąk, podczas gdy w zbliżeniu ważniejsze stają się wyraz twarzy i detale, takie jak mimika czy kontakt wzrokowy z kamerą. Każdy typ kadru inaczej eksponuje różne cechy modela, dlatego też dopasowanie kadru do specyfiki zdjęcia biznesowego jest kluczowe, by uzyskać odpowiedni rezultat.
Rodzaje kadrów – podsumowanie
Kadrowanie zdjęć biznesowych to element mający bezpośredni wpływ na to, jak osoba lub marka zostanie odebrana na zdjęciu. Wybierając rodzaje kadrów, czyli de facto rodzaje zdjęć, warto korzystać z wiedzy i doświadczenia profesjonalnego fotografa. Dobre rozumienie zasad kompozycji, jak również doświadczenie w praktycznym jego zastosowaniu pozwala osiągnąć zamierzone efekty.