Strona firmowa to nie tylko elektroniczna wizytówka, ale również dostępny dla wszystkich użytkowników Internetu folder reklamowy, prezentujący profil biznesowy, ofertę, potencjał i możliwości naszej firmy. Strona WWW to jednocześnie najtańsza forma reklamy, pracująca każdego dnia na nasz sukces. Przynajmniej teoretycznie…
Kiedy inwestujemy w wykonanie strony internetowej dla naszej firmy to liczymy, że stanie się ona miejscem odwiedzanym przez wiele osób. Przede wszystkim potencjalnych klientów zainteresowanych naszą ofertą. Agencje wykonujące strony www dla firm często przekonują, że atrakcyjna treść i forma wystarczą, by odnieść sukces.
Tymczasem mija kolejny już miesiąc odkąd nasza nowa strona firmowa jest widoczna w Internecie i…nadal nic się nie dzieje… Dlaczego?
Spis treści
Strona firmowa – wygląd i treść nie wystarczą
Niestety, atrakcyjny wygląd, intuicyjne menu, profesjonalne zdjęcia i opisy nie wystarczą, by strona była widoczna dla innych w wynikach wyszukiwania. Nawet najbardziej atrakcyjna oferta na niewiele się zda, jeśli… nikt jej nie może znaleźć.
Niektórzy twierdzą, że skoro strona firmowa nie generuje żadnego ruchu to wątpliwy jest sens jej posiadania i utrzymywania. Znam kilka firm które postanowiły odpuścić stronę www i skupiły się wyłącznie na aktywności w social mediach.
W krótkoterminowej perspektywie ma to jakiś sens. W perspektywie długoterminowej to duży błąd.
Dlaczego lepiej inwestować we własną stronę niż w Facebooka?
Dlaczego mimo wszystko lepiej inwestować we własną stronę niż w Facebooka czy Instagrama? Oto główne powody:
- Strona firmowa to wartość prywatna. Polegając wyłącznie na mediach społecznościowych rezygnujemy z własnej suwerenności. A co jeśli social media w pewnym momencie zmienią zasady funkcjonowania na niekorzystne dla nas? Pamiętajmy, że nie mamy na to co zrobią żadnego wpływu. Promując swój biznes wyłącznie na kanałach społecznościowych w pewnym momencie zostaniemy z ręką w… wiadomym miejscu.
- Inwestowanie w reklamy na Facebooku i Instagramie prawdopodobnie (bo już nie jest to tak oczywiste) przyniesie szybszy efekt. Oczywiście tylko do momentu gdy będziemy im regularnie płacić. Inwestowanie w rozwój własnej strony przyniesie nieco wolniejszy, ale bardziej stabilny i co najważniejsze- trwały wzrost. Na czym bardziej powinno nam zależeć?
- Udostępniając materiały firmowe w mediach społecznościowych pośrednio rezygnujemy z praw do nich. Właściwie każdy może je skopiować lub udostępnić. Tak samo może być w odniesieniu do zawartości strony firmowej, jednak w tym wypadku stanowi to już naruszenie prawne.
Strona firmowa to również kwestia prestiżu naszej firmy. Unikalny adres URL to stały element wizytówek, stopek e-mail, folderów czy materiałów reklamowych. Klient znacznie szybciej zapamięta adres www z nazwą naszej firmy niż ciąg dziwnych znaków w adresach społecznościowych profili.
Inwestycja we własną stronę WWW nie musi oznaczać rezygnacji z aktywności w mediach społecznościowych. Obie formy powinny się wspierać i uzupełniać. Warto jednak pamiętać o dywersyfikacji kanałów kontaktowych w celu zapewnienia sobie płynnego rozwoju i zachowania kontaktów biznesowych.
Strona firmowa – jak poprawić statystyki?
No dobrze, mamy zatem jasność co do wartości firmowej strony WWW. Co jednak w przypadku, gdy statystyki witryny leżą? Jak poprawić wskaźniki? Można oczywiście wykupić reklamę lub kosztowną usługę tzw. pozycjonowania. W tym wypadku zależność jest taka sama – płacimy i jesteśmy widoczni, przestajemy płacić i znikamy.
To problem zwłaszcza w przypadku, gdy nasze nakłady na reklamę są mocno ograniczone.
Jest inne rozwiązanie. Pewne i skuteczne. Wymagające cierpliwości, konsekwencji w działaniu, czasem pewnych nakładów finansowych. Im szybciej pomyślimy o jego wdrożeniu, tym szybciej osiągniemy pożądane efekty. Otóż punktem wyjścia jest podniesienie wartości naszej strony w rankingu Google, co przełoży się na jej pozycję w wyszukiwarkach. A zatem szukamy sposobu na zdobycie tzw. ruchu organicznego. O tym jak to zrobić piszę poniżej.
Pamiętajmy, że podnoszenie pozycji strony w wynikach wyszukiwania przypomina bardziej wielokilometrowy maraton niż sprint na krótkim dystansie. Efekt ma być na wczoraj? Niestety, nie tym razem.
Ruch organiczny vs ruch płatny
Na początek krótkie definicje czym jest ruch organiczny a czym ruch płatny.
Ruch organiczny to ruch będący wynikiem dobrej pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Użytkownik wpisuje interesujące go zagadnienie do wyszukiwarki i znajduje strony związane tematycznie z wyszukiwaną frazą, pytaniem lub hasłem.
Ruch płatny to ruch generowany przez wysoką pozycję, utrzymywaną przez płatną reklamę. Użytkownik wpisuje interesujące go hasło do wyszukiwarki a moduły reklamowe wyświetlają strony profilujące swoje reklamy na wybrane słowa kluczowe.
Ruch płatny ma tę przewagę nad ruchem organicznym, że wyniki wyświetla na samym początku listy. Ma też pewną wadę, zwłaszcza w odniesieniu do tych użytkowników, którzy w sposób nawykowy pomijają reklamy i przechodzą niżej.
Przejdźmy niżej.
Ruch organiczny w wyszukiwarce – 3 filary
Nieefektywny, trudny, skomplikowany… o ruchu organicznym przeczytacie w sieci dużo bajek. Piszą je najczęściej osoby i agencje oferujące usługi pozyskiwania ruchu na Waszej stronie za pomocą reklam. Płacicie – jedziecie. Nic skomplikowanego. Problem w tym, że nawet w tym wypadku nikt nie gwarantuje, że jedziecie we właściwym kierunku. A płacić trzeba.
Ruch organiczny na stronie WWW to strategia pozyskiwania odbiorców w sposób naturalny i zrównoważony. Ona również wiąże się z inwestycją środków, czasu i energii, jednak w tym wypadku efekt jest po prostu trwalszy niż w przypadku płatnych reklam. Pozycja strony w wynikach organicznych podnosi się stopniowo. Dla samego Google jest to wiarygodne i nie grozi nagłym upadkiem (jak chociażby w przypadku stosowania niedozwolonych praktyk pozycjonerskich).
Pozyskiwanie coraz większego ruchu organicznego na stronę bywa trudne (np. w przypadku bardziej konkurencyjnych fraz), ale wciąż jest możliwe. Oto 3 podstawowe elementy:
Optymalizacja strony www pod kątem SEO
Aby strona firmowa 'urosła’ w organicznych wynikach wyszukiwania, jej konstrukcja musi być zgodna z wymogami SEO (Search Engine Optimization). Poprawna struktura nagłówków (H1, H2, H3…), właściwe meta opisy, dobrze dobrane słowa i frazy kluczowe, przemyślane linkowanie wewnętrzne – to podstawa na której można zacząć zbudować całą optymalizację witryny.
Niestety, cała masa stron firmowych nawet na tym etapie wykazuje wręcz fundamentalne braki. Przykładowo strona firmowa która w strategicznym nagłówku H1 ma zwrot „Dzień dobry” lub nie ma zdefiniowanego H1 wcale, nie ma szans na walkę o dobrą pozycję rankingową.
Rozwijanie strony i bloga firmowego
Wiele stron firmowych cierpi na poważny deficyt treści. Tymczasem to treść jest pożywką zapewniającą witrynie coraz większy ruch organiczny. Właśnie dlatego lawinową wręcz popularnością cieszą się blogi i poradniki firmowe, na których możemy podzielić się swoją wiedzą ekspercką a dodatkowo 'zwrócić uwagę’ Google na nowe słowa kluczowe pojawiające się w obrębie naszej strony.
Jeśli dodatkowo zadbamy o dobre jakościowo (copywriting), wartościowe merytorycznie teksty, użytkownicy chętniej udostępnią je w swoich kanałach komunikacji, mediach społecznościowych itd. Dzięki temu zyskamy wartościowe linki.
Linkowanie
Linkowanie to trzeci filar pozyskiwania ruchu organicznego na stronę firmową. Jeden ze sposobów wspomniałem wyżej. Równocześnie warto zadbać o pozyskiwanie linków z innych wartościowych źródeł. Pojawienie się w katalogach branżowych, wymiana linków z naszym środowiskiem biznesowym, artykuły sponsorowane, każda z tych metod jest dobra na zwiększenie ilości źródeł prowadzących do naszej strony.
Ilość linków kierujących na nasz adres URL (najlepiej tych do-follow) wpływa na wzrost autorytetu naszej strony. Algorytmy Google zaczynają dostrzegać, że coraz więcej innych stron chce się połączyć z naszym serwisem i odbiera to jako wartość którą należy promować. Na przykład lepszym miejscem w wynikach wyszukiwania.
Pierwsze miejsce w wyszukiwarce Google
Zdobycie pierwszego miejsca w wyszukiwarce Google na popularną frazę kluczową w ruchu organicznym jest niewykonalne. Równie dobrze jednak obiektem naszego zainteresowania może być fraza bardziej unikalna i obciążona niską konkurencyjnością. A czemu nie? Właśnie tak możemy przyciągnąć na swoją stronę wielu wartościowych użytkowników.
Wspomniałem już wcześniej, że pierwsze pozycje są zarezerwowane dla reklam. Jednak walka o kolejne pozycje również jest grą wartą świeczki, ponieważ one także mogą dostarczyć wartościowego ruchu na naszej stronie. Naszym celem powinno być takie zarządzanie zawartością strony głównej i podstron by można było umieścić je na pierwszej stronie wyników wyszukiwania (pozycje od 1 do 10). Jest bowiem sporo prawdy w słynnym powiedzeniu „Jeśli nie wiesz gdzie ukryć zwłoki, wrzuć je na drugą stronę wyników Google – i tak nikt tam nie zagląda…” .
Jeśli chcesz poprawić pozycję swojej strony w wynikach wyszukiwania, zarówno tych lokalnych jak również regionalnych czy ogólnopolskich, napisz do mnie lub zadzwoń . Moje usługi w zakresie tworzenia i optymalizacji stron www możesz sprawdzić pod linkiem www.dariuszkempny.pl/oferta/strona-www