Wizerunek profesjonalisty to jeden z najczęściej poruszanych tematów w nowoczesnych strategiach marketingowych. Atrakcyjna oferta już nie wystarczy. Dla odbiorcy liczy się również to, kto za nią stoi i co sobą reprezentuje. W takich okolicznościach profesjonalny wizerunek daje przewagę.
W kwestiach dotyczących wizerunku chodzi przede wszystkim o tworzenie wrażeń i emocji. Dla aktorów, artystów czy polityków znanych z pierwszych stron gazet to często swoiste “być lub nie być”. Wizerunek profesjonalisty jest nieocenionym wsparciem każdej aktywności. Błędy wizerunkowe mogą zrujnować dobrze rozwijającą się karierę, o czym boleśnie przekonał się niejeden celebryta. Również w poczynaniach biznesowych wizerunek ma duże znaczenie. Przez pryzmat tego jak postrzegana jest firma czy osoby ją reprezentujące zależy często skuteczność podejmowanych działań.
Spis treści
Profesjonalny wizerunek w biznesie
Czym jest profesjonalny wizerunek? Można powiedzieć, że sumą czynników, dzięki którym możemy zaprezentować siebie innym. Postrzegamy/ jesteśmy postrzegani głównie przez pryzmat:
- fizjonomii i ubioru
- mowy i gestykulacji
- manier i etykiety
To trzy podstawowe czynniki odpowiedzialne za kreowanie wizerunku. Oprócz nich profesjonalista powinien posiadać zbiór cech pozwalających na działanie w każdej sytuacji, a więc charyzmę, kompetencje zawodowe, umiejętności interpersonalne, etykę czy zrównoważoną postawę. W wizerunku profesjonalisty równie istotne jak wiedza i umiejętności są kompetencje miękkie. Kreatywność, komunikatywność, asertywność czy odporność na sytuacje stresowe mają istotny wpływ na to, jak jesteśmy postrzegani przez innych. Każda z tych kwestii wymaga szerszego omówienia. Dziś jednak skupię się na podstawach.
Wizerunek profesjonalisty – wygląd
Wygląd jest sumą cech fizjonomicznych, pielęgnacji i ubioru. To nasza indywidualna wizytówka. Jej atuty można wykorzystać zarówno w kontakcie osobistym, jak również w prezentacji zdalnej, np. w formie profesjonalnych zdjęć biznesowych. Posiadane kompetencje i cechy charakterologiczne można zweryfikować dopiero po jakimś czasie, dlatego wygląd jest niezwykle istotny w tworzeniu pierwszego wrażenia. Warto zaznaczyć, że ma on wpływ nie tylko na naszych odbiorców, ale też kształtuje naszą postawę. Zadbane ciało i schludny strój zwiększają poczucie wartości, pozwalają na większą swobodę i pewność siebie w kontaktach z innymi. Lubimy być postrzegani jako atrakcyjne i miłe osoby, ponieważ to zapewnia nam określoną pozycję społeczną. To jak wyglądamy jest zbiorem komunikatów. Powinny być one spójne z naszym przekazem, tylko wtedy zyskamy wiarygodność w oczach innych. Wszak trudno wyobrazić sobie trenera fitness z brzuszkiem czy profesjonalną wizażystkę z niechlujnym makijażem.
Wizerunek profesjonalisty – mowa i język ciała
Mowa i język ciała, czyli komunikacja werbalna i niewerbalna stanowią kolejne, ważne elementy w kreowaniu wizerunku profesjonalisty. Są one szczególnie istotne tam, gdzie aktywnie pracujemy z innymi. Trenerzy personalni, osoby prowadzące wykłady, jak również pracownicy call center czy sprzedawcy powinni być dobrymi mówcami, z poprawną emisją głosu i umiejętnością swobodnego, zrozumiałego komunikowania. Z kolei mowa ciała jest niezwykle ważna, a w wielu przypadkach wręcz ważniejsza niż przekaz ustny. Mimika i gestykulacja to prezentacja stanu emocjonalnego pokazująca nasze samopoczucie, intencje i postawę. Mowa ciała to bardzo złożony język. Wprawne posługiwanie się nim wymaga dużej wiedzy i świadomości. Walory komunikacji niewerbalnej są również często wykorzystywane w fotografii biznesowej.
Wizerunek profesjonalisty – savoir vivre
Savoir vivre, a więc nieformalny zbiór zasad dotyczących m.in zachowania, reguł grzeczności, ubioru, zwyczajów i form komunikacji w odniesieniu do konkretnych sytuacji to trzeci fundament wizerunku profesjonalisty. Maniery i etykieta w ujęciu ogólnym uznawane są za główny wyznacznik kultury osobistej, jednak sam savoir vivre jest ściśle związany z etykietą biznesową. Pozwala kształtować wizerunek, dba o poprawność kontaktów międzykulturowych, gestów i zachowań zwyczajowych. Umiejętność kulturalnego obcowania przejawia się w najdrobniejszych szczegółach. Znajomość zasad savoir vivre pozwala na sprawne, intuicyjne działanie w każdych okolicznościach.
Jak widać wizerunek profesjonalisty jest tematem złożonym, kreacją wymagającą podjęcia działań na kilku różnych polach. Fundamenty na których jest budowany nie mogą być dla nikogo ciężarem. Na dłuższą metę nie możemy udawać kogoś kim naprawdę nie jesteśmy. Jednak wykonanie nawet niewielkiego wysiłku w sferze kreowania własnego wizerunku może być impulsem do kolejnych zmian. Podejmowane w dojrzały, zgodny z naszymi wewnętrznymi potrzebami sposób pozwolą szybciej osiągnąć wyznaczone cele wizerunkowe.
Jak wykorzystać swój wizerunek?
Punktem wyjścia do budowania dobrej relacji jest otwartość. Jest ona wyjątkowo istotna w kontaktach zawodowych, gdzie szczególnie mocno zależy nam na kreowaniu dobrego wrażenia i skracaniu dystansu. Wobec naszego odbiorcy nie powinniśmy pozostać anonimowi, ponieważ otwarta komunikacja nie tylko określa i potwierdza naszą tożsamość, ale także podnosi naszą wiarygodność. W relacjach zawodowych oprócz chłodnych wartości biznesowych bardzo często posługujemy się czysto ludzkimi odczuciami. Intuicja pozwala nam zaufać osobom których kompletnie nie znamy. Przyjazna mowa ciała i szczery uśmiech sprawiają, że osobę na zdjęciu postrzegamy jako sympatyczną i otwartą. Fotografie biznesowe mogą być nośnikiem wielu emocji, na bazie których tworzymy swój wizerunek w oczach szefa, partnera, czy klienta.
Sesja zdjęciowa dla profesjonalisty
Aby wizerunek był naszym sprzymierzeńcem i aktywnie wspierał nasze działania na wszelkich polach zawodowej aktywności, warto zainwestować w profesjonalne zdjęcia profilowe. Dzięki nim poprawimy swoją komunikację biznesową. Tego typu zdjęcia chętnie wykorzystywane są przez osoby szukające pracy lub nowych możliwości w portalach zawodowych typu LinkedIn czy Goldenline. Firmy posługują się zdjęciami biznesowymi w celach marketingowych i HR’owych, umieszczając je na swoich stronach, blogach czy profilach społecznościowych. Profesjonalne zdjęcia bardzo często wykorzystywane są do oficjalnych publikacji, czy wewnętrznej komunikacji.
Czym są profesjonalne zdjęcia wizerunkowe?
Czym są profesjonalne zdjęcia wizerunkowe? To typ zdjęć powstających w świadomym, kontrolowanym procesie. Co to oznacza? Otóż jeszcze przed wykonaniem zdjęć wiemy jak powinny one wyglądać i jakim celom mają służyć. Wiemy również jak uniknąć często popełnianych błędów (zobacz post Sesja zdjęciowa – siedem grzechów głównych). Dzięki temu jesteśmy w stanie opracować spójny koncept całej sesji i odpowiednio się do niej przygotować. Później pozostaje już tylko wyegzekwowanie dokładnie takiego efektu, o jaki nam chodziło. Fotograficzna sesja biznesowa jest wyrachowanym procesem, obliczonym na uzyskanie konkretnego rezultatu. Wymaga to świadomego akcentowania na zdjęciach tych cech charakteru i osobowości, które korzystnie wpływają na nasz wizerunek. Skądinąd, im więcej dobrze pojmowanej naturalności tym bardziej spójny i przekonywujący obraz stworzymy.