zdjęcia biznesowe

Zdjęcia biznesowe

Zdjęcia biznesowe odgrywają istotną rolę w wielu obszarach działań wizerunkowych. W czasach, w których komunikacja biznesowa odbywa się głównie przez Internet, profesjonalne zdjęcia pełnią rolę cyfrowych wizytówek. Ułatwiają identyfikację, wspierają budowanie relacji zawodowych, podkreślają profesjonalizm i wartości. Znajdują także wiele praktycznych zastosowań w działaniach marketingowych… Szerzej o ich roli i znaczeniu w dzisiejszym poście.

Czym są zdjęcia biznesowe?

Zacznijmy od samego początku, a mianowicie – czym są zdjęcia biznesowe?

W ogólnym znaczeniu to zdjęcia mające na celu przedstawienie firmy, jej pracowników, produktów oraz procesów w atrakcyjny, profesjonalny sposób. Służą one do różnych celów związanych z promocją firmy, budowaniem wizerunku oraz komunikacją z klientami, partnerami biznesowymi i mediami. Powszechnym przykładem zastosowania zdjęć biznesowych może być strona internetowa firmy. Na tym jednak nie koniec, możliwości ich wykorzystania jest znacznie więcej.

zdjęcia biznesowe Kraków

Zdjęcia biznesowe : 10 przykładów zastosowania

Zdjęcia biznesowe znajdują zastosowanie w wielu przestrzeniach. Do najbardziej popularnych z nich należą:

  • publikacje na stronie firmowej (zakładka o nas, o firmie, strona główna etc.)
  • zdjęcia ilustracyjne w artykułach blogowych
  • zdjęcia profilowe w LinkedIn, Facebook, Twitter
  • stopki w wiadomościach e-mail
  • komunikacja wewnętrzna, firmowe raporty
  • identyfikatory/ badge
  • publikacje prasowe i elektroniczne
  • foldery, katalogi reklamowe, e-commerce
  • prezentacje na wykłady, webinaria, spotkania biznesowe
  • zdjęcia do dokumentów rekrutacyjnych, CV

W każdym z tych obszarów zdjęcia w stylu biznesowym sprawdzą się doskonale.

Zdjęcia biznesowe – narzędzie do kształtowania wizerunku

Zdjęcia prezentowane na stronie WWW, w kanałach mediów społecznościowych, w reklamie czy prezentacjach mają istotny wpływ na to, jak firma jest postrzegana przez klientów, partnerów biznesowych, a nawet konkurencję. Wyraziste portrety biznesowe pomogą wykreować mocny wizerunek marki osobistej. Zdjęcia biznesowe do CV będą wspierać starania o zdobycie upragnionego stanowiska. Zdjęcia to doskonała forma autoreklamy.

Oprócz funkcji identyfikacyjno- prezentacyjnych zdjęcia biznesowe odgrywają istotną rolę w budowaniu i podtrzymywaniu komunikacji, kreowaniu pierwszego wrażenia oraz wzmacnianiu tak ważnych czynników jak wiarygodność i zaufanie.

zdjęcia biznesowe

Rola zdjęć biznesowych w komunikacji

Rozwój biznesu od dawna napędzany jest przez nowoczesne technologie. Współczesne trendy technologiczne zrewolucjonizowały również sposób, w jaki firmy komunikują się – zarówno wewnętrznie, jak również na zewnątrz. Dynamiczny rozwój kanałów komunikacyjnych, popularność platform cyfrowych oraz rosnąca rola AI – sztucznej inteligencji – wszystko to wpływa na efektywność i sposób prowadzenia komunikacji biznesowej.

Zdjęcia biznesowe stały się integralnym elementem tych procesów, a firmy aktywne w mediach posługują się nimi przy każdej możliwej okazji. Portrety biznesowe pojawiają się na frontowych stronach internetowych. Profesjonalne headshoty – biznesowe zdjęcia profilowe zasilają prywatne i firmowe kanały mediów społecznościowych typu LinkedIn czy Facebook. Zdjęcia biznesowe są obecne w prezentacjach, reklamie i komunikacji wewnętrznej. Indywidualne, grupowe, aranżowane i naturalne, w stylu korporacyjnym i casual’owym, zdjęcia biznesowe męskie, kobiece zdjęcia biznesowe, w znacznym stopniu opanowały przestrzeń komunikacji biznesowej.

Zdjęcia biznesowe i kształtowanie pierwszego wrażenia

O tym, jak ważne jest tzw. pierwsze wrażenie napisano już bardzo dużo. Znaczenie tego pojęcia wzrosło w czasach, w których inicjowanie kontaktów biznesowych przez Internet, czy wdrażanie pracy zdalnej „uruchomiło się” na niespotykaną wcześniej skalę. Znaczenie zdjęć biznesowych jest w tym aspekcie trudne do przeszacowania.

Zdjęcia są często pierwszym elementem, na który zwracają uwagę odwiedzający stronę internetową firmy lub profil w mediach społecznościowych. Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm, w tym również małych i średnich, przykłada dużą wagę do poziomu tych publikacji, traktując je jako wyznacznik własnej reputacji. Sesje biznesowe stały się ważnym elementem polityki wizerunkowej firm, instytucji i osób budujących swoje własne marki.

zdjęcia biznesowe

Zdjęcia biznesowe i budowanie wiarygodności

Zdjęcia biznesowe to także element budujący wiarygodność firmy w oczach jej odbiorców. Zdjęcia pracowników, szczególnie osób na kluczowych stanowiskach, przedstawione w profesjonalny sposób, zwiększają zaufanie do organizacji. Pokazują, że jest prowadzona przez kompetentnych i odpowiedzialnych ludzi. Podobnie zresztą jak kadry prezentujące prawdziwe miejsca, procesy i rzeczywiste produkty, które również są dla odbiorcy wyznacznikiem wiarygodności.

Przejrzystość w tych obszarach jest ważna, natomiast jej brak może prowadzić do licznych problemów wizerunkowych i braku zaufania, zarówno ze strony klientów jak i partnerów biznesowych. Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm przykłada do tego aspektu dużą wagę.

Szybkość przekazu

Kolejnym atutem zdjęć biznesowych jest szybkość i płynność przekazu który można z ich pomocą budować. Dobre zdjęcia mogą dużo efektywniej niż teksty przekazywać kluczowe informacje o firmie, jej produktach lub usługach. Dla użytkowników Internetu przeglądających publikowane treści często pobieżnie i powierzchownie, zdjęcia i grafiki są atrakcyjną i znacznie bardziej angażującą formą przekazu.

zdjęcia biznesowe

Komunikowanie wartości poprzez zdjęcia biznesowe

Odnoszenie się do wartości jest dziś stałym elementem działań wizerunkowych wielu firm. Potencjał zdjęć biznesowych jest w tym zakresie nieograniczony. Oto kilka przykładów:

  • Zdjęcia prezentujące pracowników podczas współpracy, burzy mózgów czy integracyjnych spotkań, mogą świetnie podkreślać kulturę pracy, akcentować wartości takie jak współpraca, komunikacja i zaangażowanie.
  • Profesjonalne zdjęcia sugerują odpowiedzialne podejście firmy do zarządzania własnym wizerunkiem. Eleganckie, odpowiednie dla branży stroje pracowników wskazują na ich profesjonalizm, podkreślają poczucie przynależności do organizacji i wierność wspólnym wartościom.
  • Fotografie nowoczesnych, dobrze zaprojektowanych i odpowiednio wyposażonych przestrzeni wskazują na innowacyjność, dbałość o komfort pracowników i nowoczesne podejście do pracy.
  • Zdjęcia z elementami zielonych przestrzeni, recyklingu, czy ekologicznych rozwiązań w biurze podkreślają wartości związane z ochroną środowiska.
  • Zdjecia biznesowe są także świetnym materiałem do prezentowania odpowiedzialności i zaangażowania społecznego. Przykładem mogą być reportaże z wydarzeń charytatywnych, wolontariatu czy projektów z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.
  • Zdjęcia z formalnych spotkań biznesowych, prezentacji dla klientów czy partnerów świetnie podkreślają zaangażowanie firmy w budowanie długotrwałych relacji i profesjonalne podejście do współpracy.

Kto potrzebuje zdjęć biznesowych?

Kto tak naprawdę potrzebuje zdjęć biznesowych? Można śmiało powiedzieć, że każda osoba rozwijająca ścieżkę swojej kariery zawodowej powinna mieć profesjonalne zdjęcia. Będąc przedsiębiorcą zawsze coś sprzedajesz. Twoja wiedza i umiejętności nie istnieją w oderwaniu od Ciebie. Profesjonalne zdjęcia biznesowe będą Twoją osobistą wizytówką. Pokażą innym kim jesteś i co sobą reprezentujesz. Wyróżnią Cię na tle innych. Pomogą zbudować Twój profesjonalny wizerunek i wiarygodność w oczach osób do których chciałbyś dotrzeć.

Manager, stylistka, konsultant biznesowy czy muzyk, każdy z nich powinien zadbać o właściwy poziom swojej komunikacji biznesowej.

fotograf kraków

Zdjęcia biznesowe w praktyce – 4 etapy

Czas omówić zdjęcia biznesowe od strony praktycznej. Cały proces powstawania zdjęć biznesowych opiera sie na czterech etapach. Są to:

  1. Określenie potrzeb
  2. Przygotowania
  3. Realizacja
  4. Postprodukcja

Każdy z tych etapów omawiam poniżej. Każdy z nich jest konsekwencją poprzedniego.

Etap 1: OKreślenie potrzeb

Punktem wyjścia do planowania sesji biznesowej jest określenie potrzeb w zakresie zdjęć biznesowych. Powinniśmy określić, jakiego typu zdjęć potrzebujemy. Czy mają to być zdjęcia na LinkedIn, zdjęcia na stronę firmową, zdjęcia do publikacji medialnych, a może zdjęcia do prezentacji biznesowych czy katalogów? Warto zastanowić się, które kanały komunikacji firmowej wymagają wzmocnienia, w jakich obszarach profesjonalne zdjęcia z sesji biznesowej mogły by wpłynąć pozytywnie na wizerunek firmy czy marki.

Jeśli podsumujemy zastosowanie zdjęć, możemy sprecyzować ich rodzaje. Wiadomo, że do mediów społecznościowych najbardziej przydatne będą klasyczne headshoty na jednokolorowym tle, natomiast w roli zdjęć na stronę „o nas” lepiej sprawdzą się portrety biznesowe. Jeśli chcemy aktywnie rozwijać employer branding i politykę HR, wówczas nieocenione okażą się zdjęcia sytuacyjne, pokazujące osoby w miejscu pracy, zdjęcia business lifestyle, czy zdjęcia w stylu teamwork’owym. W każdym z obszarów publikacji sprawdzi się inny rodzaj zdjęć.

Ostatnim krokiem jest decyzja o zakresie sesji. W tym względzie firmy prowadzą dość indywidualną i zróżnicowaną politykę. Nierzadko podczas sesji dla firm wykonuję zarówno zdjęcia biznesowe CEO, zdjęcia dla managerów i kadry zarządzającej, jak również zdjęcia portretowe szeregowych pracowników.

Etap 2: Przygotowania do sesji

Przygotowanie do zdjęć biznesowych to kolejny etap całego procesu. W pierwszej kolejności warto zastanowić się nad wyborem odpowiedniego miejsca. Zwykle zdjęcia biznesowe realizowane są w siedzibie firmy, gdzie mamy możliwość sprawnego wykonania zdjęć w różnym stylu dla większej liczby osób. Opcje alternatywne to zdjęcia biznesowe w studio, a także sesja plenerowa.

Drugim elementem przygotowań jest wyznaczenie obowiązującego dress code, zarówno od strony stylistycznej, jak również kolorystyki. W większości sytuacji warto postawić na elegancję i profesjonalizm. Strój powinien być schludny, dobrze dopasowany i zgodny z charakterem branży.

W przygotowaniach do zdjęć biznesowych należy uwzględnić również zabiegi estetyczne. Profesjonalny makijaż biznesowy i odpowiednia fryzura umiejętnie podkreślą osobowość i profesjonalizm osoby na zdjęciu.

zdjęcia biznesowe

Etap 3: realizacja

Realizacja sesji foto której efektem są profesjonalne zdjęcia biznesowe to w dużej mierze odpowiedzialność fotografa biznesowego. W tej kwestii warto polegać na doświadczeniu zawodowego fotografa i jego sprawdzonych procesach. Dzięki temu sesja przebiega sprawnie, a efekty są zawsze zgodne z wyznaczonym celem.

Skądinąd, wybór odpowiedniego fotografa na sesję to nie tylko ocena jego portfolio, ale w głównej mierze umiejętności interpersonalnych, sprawnej komunikacji i doświadczenia w zarządzaniu osobami na planie zdjęciowym. Profesjonalny fotograf dba o przyjazną atmosferę podczas wykonywania zdjęć, podpowiada jak pozować i potrafi z wyczuciem odnieść się do obaw osób uważających się np. za mało fotogeniczne.

Rola i zadania fotografa to nie wszystko. Warto zadbać o sprawny przebieg sesji, tworząc jej harmonogram i informując wszystkich uczestników odpowiednio wcześnie. Pozwala to na wykonanie zdjęć biznesowych bez zaburzania rytmu codziennej pracy.

zdjęcia biznesowe fotograf

Etap 4: Postprodukcja

Ostatnim etapem realizacji zdjęc biznesowych jest postprodukcja wybranych zdjęć z sesji. W ramach umowy fotograf udostępnia zdjęcia z sesji w formie surowej, natomiast klient wybiera ujęcia które zostaną poddane retuszowi. Każdy z uczestników sesji może wskazać, na poprawie których elementów zdjęć najbardziej mu zależy. Najlepszy retusz do zdjęć biznesowych to retusz naturalny, podkreślający atuty w nienachalny, pozbawiony sztuczności sposób.

Postprodukcja zdjęć biznesowych obejmuje:

  • Retusz
  • Kadrowanie
  • Zapis plików w wybranych formatach i rozdzielczości

Postprodukcja pozwala na eliminację drobnych niedoskonałości, poprawę oświetlenia i kontrastu, a także dostosowanie zdjęć do specyficznych wymagań klienta. Dzięki temu fotografie nie tylko wyglądają estetycznie, ale również są spójne z wizerunkiem i wartościami firmy. Postprodukcja to krok dzięki któremu zdjęcia są gotowe do wykorzystania w różnych kanałach komunikacji – od strony internetowej po materiały promocyjne.

zdjęcia biznesowe z sesji firmowej

Ile kosztują profesjonalne zdjęcia biznesowe?

Cena sesji biznesowych uzależniona jest od kilku czynników, które należy wziąć pod uwagę w przygotowaniu kosztorysu sesji. Jako fotograf biznesowy do określenia kosztów wykonania zdjęć biznesowych dla Państwa firmy potrzebuję trzech informacji:

  • ilość osób biorących udział w sesji
  • ilość zdjęć jako efekt końcowy
  • lokalizacja i miejsce sesji

Na tej podstawie przygotowuję i przesyłam propozycję sesji zdjęciowej. Jeśli są Państwo zainteresowani poznaniem szczegółowych informacji, zapraszam do kontaktu.

Zdjęcia biznesowe – fotograf Dariusz Kempny
tel. +48 503 950 939
e-mail info@dariuszkempny.pl

Zdjęcia biznesowe – podsumowanie

Zdjęcia biznesowe to profesjonalne zdjęcia wizerunkowe, wykorzystywane w budowaniu lub kształtowaniu wizerunku firmy, wspieraniu komunikacji biznesowej i działaniach z zakresu employer branding. Sesje zdjęciowe dla przedsiębiorców, profesjonalne portrety zarządu spółek, sesje fotograficzne dla korporacji, czy fotografie pracowników – bez względu na rodzaj branży, strukturę organizacyjną czy zajmowane stanowisko, zdjęcia biznesowe mają ogromny potencjał do zarządzania wizerunkiem firmy w otwarty, nowoczesny sposób.

Spodobał Ci się ten artykuł? Udostępnij go dla innych: