Tematem dzisiejszego posta są zdjęcia dla osób pracujących w sektorze IT. Jest to równocześnie pierwszy odcinek cyklu w którym pojawią się pomysły na zdjęcia biznesowe i sesje wizerunkowe dla różnych branż. Zaczynam od IT nieprzypadkowo, ponieważ jest to jeden z najszybciej rozwijających się pionów zawodowych w naszym kraju. Sesje zdjęciowe dla programistów, konsultantów czy architektów systemów to częsty temat moich zdjęć i dobry pomysł na początek cyklu.
Spis treści
Zdjęcia dla branży IT – czy to w ogóle ma sens?
Czy programista potrzebuje zdjęć biznesowych? To pytanie wydaje się bardzo zasadne. Człowiek spędzający wiele godzin przed ekranem monitora, wykonujący swą codzienną, mrówczą pracę nie musi chyba specjalnie przejmować się swoim wizerunkiem. No właśnie… w tym miejscu do głowy przychodzi mi pewne słynne zdjęcie…
Powyższy przykład to oczywiście mocne przerysowanie. Wizerunek programisty jako nieco odklejonego od rzeczywistości, bladego okularnika nie ma zbyt wiele wspólnego z rzeczywistością. Tym bardziej jednak warto starać się, by nie utrwalać krzywdzących stereotypów.
Zdjęcia dla firmy IT – dobry wizerunek ma znaczenie
Jeśli prowadzisz firmę IT i zależy Ci na tym, by była ona postrzegana jako nowoczesna organizacja, warto wykonać wysiłek w kierunku budowania i kształtowania dobrego wizerunku. To właśnie przez ten pryzmat Twoja firma jest postrzegana przez innych.
Profesjonalne zdjęcia biznesowe a więc portrety, headshot’y czy zdjęcia sytuacyjne, wszystko co firma publikuje na swojej stronie czy social media ma znaczenie. Zgadnij dlaczego? Ponieważ ludzie bardzo często oceniają książki po okładkach. Niby nie powinni, ale jednak to robią. Jeśli więc Twoja konkurencja lepiej zadba o swój wizerunek to… być może nigdy nie dostaniesz ofert na które czekasz i na które prawdopodobnie zasługujesz.
Dotyczy to zarówno osób zarządzających firmą jak również jej pracowników. Ludzie lubią wiedzieć z kim pracują, komu mogą zaufać. Relacje biznesowe nawiązują się zawsze między ludźmi, nigdy między człowiekiem a marką. Otwartość to jeden z fundamentów na których warto oprzeć swoją politykę wizerunkową.
Dobry wizerunek w branży IT ma znaczenie. Zdecydowanie.
Teraz kilka słów o tym jak mogą wyglądać zdjęcia dla branży IT.
Zdjęcia dla branży IT – portrety indywidualne
Zawód programisty związany jest z codziennym, wielogodzinnym wysiłkiem umysłowym a programiści uchodzą często za osoby przemęczone i wypalone. Dlatego zamiast tradycyjnych portretów biznesowych warto zastanowić się nad zdjęciami prezentującymi bardziej witalne oblicze naszego zespołu.
Zdjęcia w luźnej formie z wykorzystaniem różnego rodzaju gadżetów (począwszy od tych związanych z pracą a na osobistych pasjach kończąc) wpuszczą nieco powietrza do wizerunku społeczności i pozwolą wyróżnić się na tle innych. Można pokusić się o kreatywne nawiązanie do firmowego brandu, a to za sprawą ubioru (tradycyjnie), a to z wykorzystaniem chociażby… bodypaintingu (odważnie). Jeśli osoby pracujące w naszej firmie mają choćby niewielki potencjał ekspresyjny, warto wykorzystać to w postaci zdjęć z różnego rodzaju gestykulacją, mimiką czy mową ciała składającą się na określony koncept. Takie zdjęcia zawsze świetnie wyglądają na stronach firmowych.
Sesje zdjęciowe dla firm IT nie odbywają się zbyt często, dlatego poza kreatywnymi pomysłami warto wykonać również klasyczny, przydatny materiał zdjęciowy. Mowa o kadrach które doskonale sprawdzą się jako:
- zdjęcia na LinkedIn, Facebook…
- zdjęcia do komunikacji wewnętrznej, Intranet, identyfikatory
Indywidualne portrety pracowników firmy można wykonać w formie klasycznej (z jednokolorowym, najczęściej białym, szarym lub czarnym tłem) lub nowoczesnej (zdjęcia z rozmytym tłem).
Zdjęcia dla branży IT – fotografie sytuacyjne
Na temat zawodu programisty funkcjonuje jeszcze jeden stereotypowy obraz samotnika, spędzającego 24 godziny na dobę z twarzą przyklejoną do monitora. Tymczasem praca programisty to w wielu przypadkach funkcjonowanie w świetnie zorganizowanych zespołach, wysokie umiejętności interpersonalne, aktywna wymiana doświadczeń i spostrzeżeń etc.
Świetnym sposobem na prezentację pozytywnej i twórczej atmosfery współpracy są zdjęcia sytuacyjne. Ten rodzaj fotografii biznesowej to forma kontrolowanego reportażu, dzięki któremu możemy zaprezentować pracowników „przyłapanych” na wykonywaniu codziennych obowiązków, czy też swobodnie komunikujących się ze sobą. Jeśli zależy nam na tym, by zdjęcia dla branży IT wyglądały swobodnie, to fotografia sytuacyjna nadaje się do tego celu doskonale.
Sytuacyjne zdjęcia dla programistów mogą mieć charakter indywidualny. Jeszcze lepiej takie kadry wyglądają w 2-3-osobowych zespołach, kiedy w interakcji łatwiej jest pokazać emocje, pozytywną energię i ducha współpracy.
Zdjęcia dla firmy IT – gdzie je wykonać?
Zdjęcia dla branży IT wykonywane są najczęściej w siedzibach firm, zamkniętych biurach czy przestronnych open space’ach. Warto pamiętać o zasadzie „im mniej tym lepiej”. Zdjęcia nie powinny być przytłoczone ilością pojawiających się w kadrze elementów, kabli, monitorów, mebli etc. W zasięgu widoku obiektywu zostaje tylko to co absolutnie niezbędne, dzięki czemu przekaz będzie bardziej skoncentrowany. Tak jak praca w IT polega często na szukaniu najprostszych rozwiązań, tak samo zdjęcia powinny mieć celny, czytelny charakter.
Sesja dla branży IT – jak się ubrać?
Jeśli w firmie obowiązuje ścisły dress code to na sesji zdjęciowej jest on równie ważny. Generalnie jednak w branży IT panuje dość luźne podejście do ubioru, w takich przypadkach zdjęcia powinny być tego kontynuacją. Swobodny, casual’owy styl dobrze współgra z filozofią branży, a zatem koszule, sportowe marynarki czy wygodne spodnie (nieco rzadziej jeansy, nigdy dresy) są jak najbardziej OK.
Warto jednocześnie pamiętać, by kolorystyka tego co zamierzamy ubrać na sesję była spójna. Jeśli podczas sesji dla 20-osobowego zespołu 19 osób przygotuje do zdjęć błękitne, grafitowe czy ciemnozielone marynarki a jedna osoba zdecyduje się na malinowy żakiet, to – zwłaszcza w przypadku zdjęć grupowych – będzie to wyglądać dość… oryginalnie. Kolorystyka ubioru to coś, co zdecydowanie warto omówić jeszcze przed sesją.
Każda branża ma swoją specyfikę i swój rys wizerunkowy. Zapraszam do lektury posta o zdjęciach dla branży medycznej.