Tematem dzisiejszego posta są zdjęcia na stronę firmową. Generalnie rzecz biorąc zdjęcia biznesowe są ważnym elementem każdej witryny firmowej. To na nich w głównej mierze skupia się uwaga odbiorcy który po raz pierwszy odwiedza stronę. Stanowią źródło informacji na temat firmy, jej profilu biznesowego, a nawet hierarchii i struktury. Pozwalają akcentować wartości, wzmacniają wiarygodność i wspierają budowanie spójnego, pozytywnego przekazu. Przede wszystkim jednak budują tzw. pierwsze wrażenie.
Spis treści
Nigdy nie ma się drugiej szansy na to, by zrobić dobre pierwsze wrażenie
Profesor Albert Mehrabian z UCLA wykazał w swoich badaniach, że na pierwsze wrażenie składa się przede wszystkim mowa ciała (55%) i ton głosu (38%). Pozostałe 7% to nasze słowa. W przypadku zdjęć pierwszym i najważniejszym (96%) kryterium oceny jest wygląd.
Nie powinno się oceniać książek po okładkach a mimo to, wszyscy to robimy. Pierwsze wrażenie jakie powstaje w kontakcie z drugim człowiekiem, produktem czy marką ma zasadniczy wpływ na trwałe wyobrażenie na ich temat. Właśnie dlatego zdjęcia biznesowe które prezentujemy na stronie firmowej mają kluczowe znaczenie dla jakości autoprezentacji.
Profesjonalna autoprezentacja
Autoprezentacja jest formą kształtowania i kontrolowania sposobu w jaki widzą nas inni. Zdjęcia na stronie internetowej firmy mają istotny wpływ na to jak jesteśmy postrzegani. Dzięki nim m.in:
- wzrasta nasza wiarygodność w oczach klientów
- kreujemy i podtrzymujemy pozytywne wrażenie na temat firmy i jej wartości
- minimalizujemy dystans
- zachęcamy odbiorcę do podejmowania interakcji społecznych
Zimny profesjonalizm czy przyjazna otwartość – jakie powinny być zdjęcia na stronę firmową?
Zdjęcia biznesowe to specyficzny typ fotografii w której często balansujemy na krawędzi między chłodnym dystansem podkreślającym kompetencje a przyjazną otwartością, dzięki której jesteśmy bardziej ludzcy w oczach innych. Wypracowanie równowagi wymaga pewnego wyczucia i ustalenia wizerunkowych priorytetów.
Przed sesją zdjęciową warto zastanowić się jaki wizerunek chcemy zbudować, kto jest naszym odbiorcą i czego od nas oczekuje. Dobre zrozumienie charakteru relacji z odbiorcą/ klientem/ partnerem biznesowym jest punktem wyjścia do odpowiedzi na pytanie, jakiego typu zdjęcia na stronie firmowej powinniśmy publikować.
Uniwersalny przepis na zdjęcia biznesowe na stronę
Istnieje pewien uniwersalny przepis na zdjęcia biznesowe. Jako fotograf biznesowy korzystam z niego w wielu sytuacjach i z pełnym przekonaniem mogę polecić go każdemu, kto szuka pomysłu na zdjęcia na stronę firmową.
Relacje biznesowe powstają zawsze między człowiekiem a człowiekiem, nie zaś między człowiekiem a firmą. Dlatego właśnie zdjęcia na stronę powinny wyglądać profesjonalnie a zarazem naturalnie. W każdej sytuacji powinniśmy pozostawić sobie przestrzeń na bycie sobą. Odrobina luzu, puszczenie przysłowiowego „oka” do odbiorcy są z reguły odbierane pozytywnie.
Na co zwraca uwagę odbiorca?
Jeśli chcemy publikować na stronie zdjęcia które będą wspierać naszą komunikację wizerunkową, musimy mieć na uwadze kilka czynników. Na co zwraca uwagę potencjalny odbiorca?
Profesjonalna forma – odbiorca nie musi posiadać żadnej wiedzy na tematy związane z fotografią, by umieć rozróżnić zdjęcie profesjonalne od zdjęcia amatorskiego. Nasze przyzwyczajenia w tym względzie kształtowane są głównie przez media. Profesjonalne, estetyczne zdjęcia na stronie są naszą wizytówką i reklamą jednocześnie.
Pozytywne wrażenie – to skłonność do przypisywania komuś pozytywnych cech (czasem na wyrost) na podstawie naszych odczuć. A co ma największy wpływ na kształtowanie pozytywnych wrażeń jeśli mowa o zdjęciach? Przyjazne spojrzenie, serdeczny uśmiech, otwarta mowa ciała a nawet… ułożenie ramion. Zdjęcie na stronie powinno być harmonijne i nie rozpraszać uwagi dużą ilością szczegółów.
Kolorystyka – w przypadku zdjęć biznesowych publikowanych na stronie internetowej warto ograniczyć ingerencję w oryginalne kolory, o ile oczywiście nie jest to podyktowane określonym charakterem witryny firmowej. Zdjęcia w naturalnej kolorystyce są z reguły odczytywane jako najbardziej wiarygodne i pozbawione dystansu.
Kiedy zdjęcia na stronie są szczególnie ważne?
Profesjonalne zdjęcia na stronie w każdej sytuacji wpłyną korzystnie na komunikację z odbiorcą. Jednak w pewnych sytuacjach posiadanie profesjonalnych zdjęć osób pracujących w firmie jest elementem o znaczeniu strategicznym. Dotyczy to przede wszystkim przedsiębiorców mających stały i bezpośredni kontakt z klientem, takich jak m.in:
- doradca finansowy
- agent ubezpieczeniowy
- trener personalny
- wizażystka
- dietetyk
- lekarz
I wielu wielu innych. Lista jest bardzo długa.
Jakie zdjęcia warto mieć na stronie firmowej?
Jakie zdjęcia warto mieć na stronie firmowej? Z pewnością takie które wpłyną na pozytywne wrażenia odbiorcy. Wiele oczywiście zależy tu od modelu biznesowego i charakteru prowadzonej działalności. Oto najbardziej popularne propozycje:
Portrety wizerunkowe osób
Najbardziej powszechne zdjęcia na stronach firmowych to portrety wizerunkowe osób, zarówno indywidualne jak również zespołowe. Dzięki takim zdjęciom odbiorca może poznać nieco bliżej osoby reprezentujące firmę, zanim jeszcze podejmie decyzję o nawiązaniu współpracy. Zdjęcia biznesowe osób podnoszą wiarygodność firmy, akcentują spójny przekaz i pozytywne nastawienie. Dają też odbiorcy dodatkowy komfort w podejmowanych działaniach.
Zdjęcia siedziby
Zdjęcia siedziby również mogą wpłynąć korzystnie na wizerunek firmy. Kolory, przyjemne oświetlenie czy estetyczną przestrzeń można zaprezentować na zdjęciach w atrakcyjny i absorbujący uwagę odbiorcy sposób. Prezentowanie dostępnych możliwości czy posiadanego sprzętu również będzie atutem. Jeśli dysponujemy np. miejscami parkingowymi dla klientów, to również warto pokazać na zdjęciach na stronie.
Zdjęcia produktów i usług
Zdjęcia produktów i usług to kolejny typ zdjęć którymi możemy pochwalić się na stronie firmy. Możliwość zaprezentowania oferowanej wysokiej jakości, zarówno w zakresie produktu jak i świadczonej usługi (tzw. zdjęcia sytuacyjne) ułatwią potencjalnemu klientowi proces decyzyjny.
Osobną kategorię stanowią oczywiście sklepy internetowe, w który właściwa, cyfrowa ekspozycja produktów jest często kluczem do sukcesów sprzedażowych.
Równowaga to podstawa
Publikując zdjęcia warto pamiętać o zachowaniu pewnej równowagi. Przemyślane, wyważone eksponowanie mocnych stron za pośrednictwem zdjęć powinno przynieść bardzo pozytywne efekty. Nadmierna ekspozycja może z kolei sprawić, że wygenerujemy u odbiorcy przekonanie o tym, że np. „jest drogo”.
Jeśli zdjęcia na stronę firmową traktujemy jak kwiatek do kożucha, zapewne tak samo będą odbierać je osoby odwiedzające stronę firmy. Natomiast świadome wykorzystanie zdjęć może znacząco wpłynąć na poprawę komunikacji wizerunkowej i wzmocnić relacje z klientami czy współpracownikami. Potencjał zdjęć biznesowych jest trudny to przecenienia.
Przykładowe zdjęcia wykonane na stronę firmową możesz obejrzeć pod linkiem Portrety biznesowe.