zdjęcia profilowe

Zdjęcia profilowe

Zdjęcia profilowe to cyfrowe wizytówki, którymi posługujemy się w mediach społecznościowych, komunikacji etc. Mimo swych niewielkich rozmiarów obrazki umieszczone w okrągłych okienkach Facebook, LinkedIn czy stopkach e-mail są czymś więcej niż tylko zwykłymi zdjęciami portretowymi. Dzięki nim jesteśmy rozpoznawalni w gronie innych użytkowników. Bywa też, że popularne „profilówki” decydują o tym, jak postrzegana jest nasza firma lub marka osobista.

Wizerunek w komunikacji online

W swej pierwszej dobie funkcjonowania social media pełne były awatarów, pod którymi kryli się niezidentyfikowani userzy. Wówczas nie było w tym nic osobliwego. Dziś anonimowa prezentacja w Internecie jest postrzegana bardzo negatywnie. Media społecznościowe promują otwarte formy komunikacji, a zdjęcia profilowe zyskały z czasem status oficjalnych emblemantów, pod którymi kryją się wiarygodni użytkownicy.

Popularne miniatury przede wszystkim pomagają nam w identyfikacji innych osób w sieci, lecz to nie jedyna ich rola. Psychologia społeczna twierdzi, że jeśli wyglądają profesjonalnie i wiarygodnie, stanowią zachętę do podjęcia kontaktu. Tworzą pierwsze wrażenie o nas, naszej marce czy firmie. Wspierają podtrzymywanie relacji zawodowych. Reasumując – zdjęcia profilowe działają jak personalizowane wizytówki.

W mediach społecznościowych zdjęcia profilowe pełnią różne funkcje, dlatego powinny być dostosowane do charakteru danej platformy. Inny wizerunek sprawdzi się w kontaktach na LinkedIn, gdzie liczy się profesjonalizm, a inny na Tinderze, gdzie kluczowa jest naturalność i atrakcyjność wizualna użytkownika. Niezależnie od kontekstu, istnieją uniwersalne zasady, które definiują dobre zdjęcie profilowe.

Jak powinno wyglądać dobre zdjęcie profilowe?

Istnieje kilka technicznych i estetycznych wyznaczników udanej profilówki. Jakie zatem powinno być dobre zdjęcie profilowe? Czynniki techniczne na które z pewnością warto zwrócić uwagę to dobra jakość techniczna (zdjęcie powinno być odpowiednio jasne i ostre), a także odpowiednie proporcje kadru . O tym, jak istotna jest dobra jakość techniczna i kadr piszę nieco niżej.

Jeśli chodzi o kwestie estetyczne, tutaj wymogów jest więcej. W pierwszej kolejności trzeba pamiętać o tym, by zdjęcie było dostosowanie do platformy na której je publikujemy. Na zdjęciu profilowym warto zadbać o kontakt wzrokowy, neutralne (rozmyte) tło, a także stonowany, pozbawiony faktur i drobnych wzorów ubiór, który źle wygląda w pomniejszonym formacie. Zdjęcie powinno być aktualne, by nikt nie miał problemu z rozpoznaniem nas w kadrze. Jeśli chodzi o ekspresję, najlepiej wyglądają zdjęcia profilowe z naturalnym, przyjaznym uśmiechem. Jeśli preferujemy bardziej stonowane fotografie, wystarczy zadbać o naturalny, pozbawiony grymasu wyraz twarzy.

Zdjęcie profilowe na Facebooku

Facebook najczęściej wykorzystywany jest do celów rozrywkowych, towarzyskich i komunikacyjnych. Nic więc dziwnego, że zdecydowana większość użytkowników w charakterze zdjęć profilowych na Facebooku wykorzystuje selfie z telefonu. Nie ma w tym nic złego, choć warto pamiętać, że platforma społecznościowa Marka Zuckerberga posiada największy z wszystkich social mediów potencjał komunikacyjny. Nigdy nie wiadomo, kto i w jakim celu odwiedzi nasz profil. Z tego względu warto – choćby w minimalnym stopniu – zadbać o stworzenie dobrego wrażenia na odwiedzających.

Dobrym zdjęciem profilowym na Facebooka będzie np. casualowy portret, odpowiedni zarówno do prywatnej, jak również zawodowej komunikacji. Przyjazna, uśmiechnięta fotografia umieszczona w awatarze na Facebook’u sprawi, że osoby szukające kontaktu z nami chętniej go podejmą. Profesjonalne, pozytywne zdjęcie zawsze są zachętą i zaproszeniem

zdjęcia profilowe na facebooka

Zdjęcie profilowe na LinkedIn

Jeśli chodzi o zdjęcia profilowe wykorzystywane w mediach społecznościowych o profilu zawodowym, tu bez dwóch zdań warto postawić na klasyczny portret biznesowy typu headshot. Komunikacja na takich platformach jak LinkedIn, Meetup, Behance czy Xing jest w 99% związana z aktywnością zawodową. Warto zatem postawić na wizytówkę, która zostanie odebrana jako profesjonalna i spójna z profilem zawodowym. Otwarta postawa, przyjazny wyraz twarzy, stonowany ubiór, wszystko to jest wyrazem wartości jakie stoją za większością użytkowników LinkedIn. A zatem nasze zdjęcie profilowe na LinkedIn powinno być tego odzwierciedleniem.

headshot na linkedin

Zdjęcie profilowe na Tinder, Sympatia

Awatar na profilu towarzyskim czy portalu randkowym typu Tinder to jeszcze inna para kaloszy. W tym wypadku korzystamy głównie ze zdjęć, które zwrócą uwagę na naszą atrakcyjność wizualną, przyjazny charakter i otwartość w nawiązywaniu nowych znajomości. Zdjęcie profilowe na tego typu portalach powinno być jasne, a model/ modelka uśmiechnięci.

Wiele osób zgłaszających się do mnie z prośbą o wykonanie zdjęcia na portal towarzyski ma tendencję do idealizowania swojego wizerunku. Tymczasem zdjęcia na Tindera powinny być nie tylko atrakcyjne wizualnie, ale również autentyczne.

zdjęcie profilowe na tindera

Gdzie jeszcze wykorzystasz tzw. awatary?

Zdjęcia profilowe to nie tylko wizytówka społecznościowa. Takie zdjęcie z powodzeniem możesz wykorzystać również w swojej stopce e-mail, w platformach komunikacyjnych (Messenger, WhatsApp), czy platformach zawodowych (Teams, Zoom). Jeśli udzielasz się w różnego rodzaju forach i grupach internetowych, tam również możesz umieścić swoją profilówkę.

Pomysł na dobre zdjęcie profilowe

Gdzie szukać pomysłów na dobre, przykuwające wzrok zdjęcie profilowe? Warto przejrzeć profile influencerów, aktorów, czy osobistości świata mediów, zwracając uwagę na zdjęcia z dobrym oświetleniem, kompozycją i naturalnym wyrazem twarzy. Profesjonalne platformy typu LinkedIn czy Behance będą świetnym miejscem do podpatrzenia, jak inni prezentują się w kontekście zawodowym.

Pomysły na zdjęcia profilowe mogą być bardzo różne. Od klasycznych ujęć portretowych, po zabawne i przyciągające wzrok fotografie, lub kadry zaskakujące swym kreatywnym charakterem. Zdjęcie wykorzystywane do celów wizerunkowych, wspierające kształtowanie wizerunku marki osobistej będzie musiało spełniać inne wymogi niż np. fotografia na profilu prywatnym.

zdjęcia profilowe

Zdjęcie profilowe – dlaczego jakość ma znaczenie?

Częstym problemem w przypadku publikacji zdjęcia profilowego jest pogorszenie jakości. Nawet w sytuacji, gdy dysponujemy dobrej jakości zdjęciem od fotografa, po jego wgraniu na platformę dramatycznie spada jakość techniczna. Co ma wpływ na taki stan rzeczy?

Degradacja najczęściej wynika z działania algorytmów odpowiedzialnych za przetwarzanie zdjęć. Ponieważ ilość danych w Internecie zwiększa się w sposób lawinowy, jednym ze sposobów na zatrzymanie tej śnieżnej kuli jest wszechobecna optymalizacja. Zdjęcia, filmy i grafiki z racji swoich objętości mają tu najbardziej przechlapane. Im większy plik, tym mocniej zostanie potraktowany przez algorytmy Facebooka, czy LinkedIn . W tym wypadku znaczenie ma zarówno waga jak i rozmiar zdjęcia.

Co zrobić w takiej sytuacji? Wystarczy zmniejszyć rozmiary pliku do rozmiarów rekomendowanych przez platformę. Poniżej aktualne wytyczne najbardziej popularnych mediów społecznościowych.

Zdjęcia profilowe – wymogi techniczne

Wymogi techniczne dla zdjęć profilowych w różnego typu social mediach są do siebie zbliżone. Poniżej prezentuję wymagania dla czterech najbardziej popularnych platform:

Facebook

Rozmiar: Zalecany rozmiar zdjęcia profilowego to 400 x 400 pikseli.
Proporcje: Zdjęcie wyświetlane jest w proporcjach 1:1 (kwadratowe).
Formaty plików: JPG, PNG.
Maksymalny rozmiar pliku: 10 MB.
Inne uwagi: Zdjęcie profilowe jest przycinane do okrągłego kształtu w miniaturze.

Instagram

Rozmiar: Zalecany rozmiar zdjęcia profilowego to 320 x 320 pikseli.
Proporcje: Zdjęcie wyświetlane jest w proporcjach 1:1 (kwadratowe).
Formaty plików: JPG, PNG.
Maksymalny rozmiar pliku: brak konkretnych informacji, ale warto zachować zdjęcie poniżej 10 MB dla szybszego ładowania.
Inne uwagi: Zdjęcie profilowe jest przycinane do okrągłego kształtu w miniaturze.

LinkedIn

Rozmiar: Zalecany rozmiar zdjęcia profilowego to 400 x 400 pikseli.
Proporcje: Zdjęcie wyświetlane jest w proporcjach 1:1 (kwadratowe).
Formaty plików: JPG, PNG.
Maksymalny rozmiar pliku: 8 MB.
Inne uwagi: Zdjęcie profilowe jest przycinane do okrągłego kształtu w miniaturze.

X

Rozmiar: Zalecany rozmiar zdjęcia profilowego to 400 x 400 pikseli.
Proporcje: Zdjęcie wyświetlane jest w proporcjach 1:1 (kwadratowe).
Formaty plików: JPG, PNG.
Maksymalny rozmiar pliku: 2 MB.
Inne uwagi: Zdjęcie profilowe jest przycinane do okrągłego kształtu w miniaturze.

Jak zmniejszyć rozmiar zdjęcia?

Jeśli mamy niezoptymalizowany plik od fotografa lub zdjęcie z telefonu, przed publikacją w social media należy je zmniejszyć. Najlepiej nadają się do tego profesjonalne programy w stylu Photoshop, gdzie możemy kontrolować wszelkie parametry pliku, jego kompresję czy profil kolorystyczny. Alternatywą mogą być darmowe aplikacje internetowe typu Simple Image Resizer czy PicResize gdzie takich modyfikacji możemy dokonać szybko i wygodnie. A co najważniejsze, za darmo.

Dla wielu osób techniczne aspekty są trudne do przebrnięcia. Właśnie dlatego zdjęcia z moich sesji zawsze przygotowuję w dwóch rozmiarach- pełnym i skompresowanym, dzięki czemu można je wykorzystać zaraz po sesji, bez konieczności szukania programu do skalowania.

zdjęcie profilowe fotograf kraków

Jak kadrować zdjęcie profilowe?

Kilka słów o tym, jak powinien wyglądać kadr zdjęcia profilowego. Przede wszystkim należy pamiętać, że takie zdjęcia przycinane są do okrągłej miniatury z kwadratu. Warto zatem zostawić nieco miejsca w kadrze zarówno nad głową, jak również nieco poniżej linii szyi. Centralną częścią kadru powinna być twarz, a zatem udział pozostałych części ciała warto zredukować do minimum, zachowując proporcje klasycznego portretu.

Z proporcjami warto eksperymentować. To, co widoczne w awatarze zależy od nas samych. Im szerszy kadr, tym mniej widać kto jest na zdjęciu. Osobiście najbardziej lubię zdjęcia profilowe skupione na twarzy, z zachowaniem delikatnej przestrzeni wokół niej.

Jak zrobić dobre zdjęcie profilowe?

Jak zrobić dobre zdjęcie profilowe? Możesz spróbować na własną rękę, korzystając z rad zawartych w poście Jak zrobić selfie biznesowe w domu? Jeśli wolisz oddać to zadanie w ręce profesjonalnego fotografa, jesteś z Krakowa lub okolic, zapraszam do kontaktu. Indywidualna sesja zdjęciowa to rozwiązanie dla osób zainteresowanych profesjonalnymi zdjęciami do celów wizerunkowych, zdjęciami do CV itp. Dzięki takiej sesji zyskasz profesjonalne zdjęcia do różnych celów i zastosowań.

Spodobał Ci się ten artykuł? Udostępnij go dla innych: