zdjęcie profilowe

Zdjęcia profilowe

Zdjęcia profilowe to personalne wizytówki cyfrowe, którymi posługujemy się w mediach społecznościowych. Mimo swych niewielkich rozmiarów obrazki umieszczone w okrągłych okienkach Facebook, LinkedIn czy X nie są przysłowiowym kwiatkiem do kożucha. Wprost przeciwnie. Często to właśnie one decydują, jak postrzegana jest nasza firma lub marka osobista. Ale po kolei…

Kształtowanie wizerunku w social media

Na początku funkcjonowania social media pełne były awatarów, pod którymi kryli się niezidentyfikowani userzy. Wówczas nie było w tym nic dziwnego. Dziś taka anonimowa komunikacja w Internecie jest postrzegana bardzo negatywnie. Media społecznościowe promują otwartą formę komunikacji, a zdjęcia profilowe zyskały z czasem status oficjalnych wizytówek. Dziś nie tylko pomagają nam w identyfikacji, ale również zachęcają do podjęcia kontaktu i wspierają komunikację zawodową. To wystarczające, choć oczywiście nie wszystkie powody, dla których warto mieć profesjonalne zdjęcie profilowe.

W mediach społecznościowych zdjęcia profilowe różnią się charakterem swojej prezentacji. Inaczej powinny wyglądać zdjęcia profilowe na LinkedIn, czym innym będą profilówki na Tindera. Istnieją jednak uniwersalne zasady, które definiują dobre zdjęcie profilowe.

Jak powinno wyglądać dobre zdjęcie profilowe?

Istnieje kilka obiektywnych cech wspólnych udanej profilówki. Jakie zatem powinno być dobre zdjęcie profilowe? Przede wszystkim:

  • dobrej jakości technicznej
  • odpowiednio skadrowane
  • dostosowane do celu publikacji i odbiorcy
  • aktualne

O tym, jak istotna jest dobra jakość techniczna i kadr piszę nieco niżej. Jeśli chodzi o dostosowanie, publikując zdjęcie w wybranym kanale social media powinniśmy ocenić, czy nasza fotografia będzie adekwatna do zawodowego (LinkedIn) czy prywatnego (Tinder) charakteru publikacji. Fundamentalną kwestią jest również to, by zdjęcie było aktualne i nikt nie miał problemu z rozpoznaniem nas w kadrze.

Zdjęcie profilowe na Facebooku

Facebook najczęściej wykorzystywany jest do celów rozrywkowych, towarzyskich i komunikacyjnych. Nic więc dziwnego, że zdecydowana większość użytkowników w charakterze zdjęć profilowych na Facebooku wykorzystuje selfie z telefonu. Warto oczywiście pamiętać, że platforma społecznościowa Marka Zuckerberga posiada największy z wszystkich social mediów potencjał komunikacyjny. Nigdy nie wiadomo, kto i w jakim celu odwiedzi nasz profil. Z tego względu warto – choćby w minimalnym stopniu – zadbać o dobre wrażenie.

Dobrym zdjęciem profilowym na Facebooka będzie np. casualowy portret, odpowiedni zarówno do prywatnej, jak również zawodowej komunikacji. Przyjazna, uśmiechnięta fotografia umieszczona w profilu osobistym na Facebook’u sprawi, że osoby szukające kontaktu z nami chętniej go podejmą. Profesjonalne, pozytywne zdjęcie zawsze są zachętą i zaproszeniem

zdjęcie profilowe na facebooka

Zdjęcie profilowe na LinkedIn

Jeśli chodzi o zdjęcia profilowe wykorzystywane w mediach społecznościowych o profilu zawodowym, tu bez dwóch zdań warto postawić na klasyczny portret biznesowy. Komunikacja w LinkedIn, Meetup, Behance czy Xing jest związana głównie z aktywnością zawodową. Warto zatem zdecydować się na taką wizytówkę, która zostanie odebrana jako profesjonalna i zgodna z profilem zawodowym. Otwarta postawa, przyjazny wyraz twarzy, stonowany ubiór, wszystko to jest wyrazem wartości jakie stoją za większością użytkowników LinkedIn. A zatem nasze zdjęcie profilowe na LinkedIn powinno być tego odzwierciedleniem.

headshot

Zdjęcie profilowe na Tinder, Sympatia

Nieco inaczej powinno wyglądać zdjęcie na profilu towarzyskim czy portalu randkowym typu Tinder. W tym wypadku korzystamy głównie ze zdjęć, które zwrócą uwagę na naszą atrakcyjność wizualną, przyjazny charakter i otwartość w nawiązywaniu nowych znajomości. Zdjęcie profilowe na tego typu portalach powinno być jasne, a model/ modelka uśmiechnięci.

Wiele osób zgłaszających się do mnie z prośbą o wykonanie zdjęcia na portal towarzyski ma tendencję do idealizowania swojego wizerunku. Tymczasem zdjęcia na Tindera powinny być nie tylko atrakcyjne wizualnie, ale również autentyczne.

zdjęcie na tindera

Pomysł na dobre zdjęcie profilowe

Gdzie szukać pomysłów na dobre zdjęcie profilowe? Przede wszystkim warto przejrzeć profile influencerów, aktorów, czy osobistości świata mediów, zwracając uwagę na zdjęcia z dobrym oświetleniem, kompozycją i naturalnym wyrazem twarzy. Profesjonalne platformy typu LinkedIn czy Behance będą świetnym miejscem do podpatrzenia, jak inni prezentują się w kontekście zawodowym.

Pomysły na zdjęcia profilowe mogą być bardzo różne. Od klasycznych ujęć portretowych, po zabawne i przyciągające wzrok fotografie, lub kadry zaskakujące swym kreatywnym charakterem. Zdjęcie wykorzystywane do celów wizerunkowych, wspierające kształtowanie wizerunku marki osobistej będzie musiało spełniać inne wymogi niż np. fotografia na profilu prywatnym.

profilowe 2

Zdjęcie profilowe – dlaczego jakość ma znaczenie?

Częstym problemem w przypadku publikacji zdjęcia profilowego jest pogorszenie jakości. Nawet w sytuacji, gdy dysponujemy dobrej jakości zdjęciem od fotografa, po jego wgraniu dramatycznie spada jakość. Co ma wpływ na taki stan rzeczy?

Degradacja jakości zdjęć wynika z agresywnego działania algorytmów odpowiedzialnych za przetwarzanie zdjęć. Ponieważ ilość danych w Internecie zwiększa się w sposób lawinowy, jednym ze sposobów na zatrzymanie tej śnieżnej kuli jest wszechobecna optymalizacja. Zdjęcia, filmy i grafiki z racji swoich objętości mają tu najbardziej przechlapane. Im większy plik, tym bardziej agresywnie zostanie potraktowany przez algorytmy Facebooka, czy LinkedIn . W tym wypadku znaczenie ma zarówno waga jak i rozmiar zdjęcia.

Co zrobić w takiej sytuacji? Wystarczy zmniejszyć rozmiary pliku do 400 x 400 px i rozdzielczości 96 ppi. Plik w takich rozmiarach powinien w miarę bezboleśnie prześć ingerencję algorytmu. Oczywiście, im lepsza jakość zdjęcia wejściowego, tym lepiej będzie ono wyglądać w profilu social media.

Zdjęcia profilowe – wymogi techniczne

Wymogi techniczne dla zdjęć profilowych w różnego typu social mediach są do siebie zbliżone. Poniżej prezentuję wymagania dla czterech najbardziej popularnych platform:

Facebook

Rozmiar: Zalecany rozmiar zdjęcia profilowego to 400 x 400 pikseli.
Proporcje: Zdjęcie wyświetlane jest w proporcjach 1:1 (kwadratowe).
Formaty plików: JPG, PNG.
Maksymalny rozmiar pliku: 10 MB.
Inne uwagi: Zdjęcie profilowe jest przycinane do okrągłego kształtu w miniaturze.

Instagram

Rozmiar: Zalecany rozmiar zdjęcia profilowego to 320 x 320 pikseli.
Proporcje: Zdjęcie wyświetlane jest w proporcjach 1:1 (kwadratowe).
Formaty plików: JPG, PNG.
Maksymalny rozmiar pliku: brak konkretnych informacji, ale warto zachować zdjęcie poniżej 10 MB dla szybszego ładowania.
Inne uwagi: Zdjęcie profilowe jest przycinane do okrągłego kształtu w miniaturze.

LinkedIn

Rozmiar: Zalecany rozmiar zdjęcia profilowego to 400 x 400 pikseli.
Proporcje: Zdjęcie wyświetlane jest w proporcjach 1:1 (kwadratowe).
Formaty plików: JPG, PNG.
Maksymalny rozmiar pliku: 8 MB.
Inne uwagi: Zdjęcie profilowe jest przycinane do okrągłego kształtu w miniaturze.

X

Rozmiar: Zalecany rozmiar zdjęcia profilowego to 400 x 400 pikseli.
Proporcje: Zdjęcie wyświetlane jest w proporcjach 1:1 (kwadratowe).
Formaty plików: JPG, PNG.
Maksymalny rozmiar pliku: 2 MB.
Inne uwagi: Zdjęcie profilowe jest przycinane do okrągłego kształtu w miniaturze.

Jak zmniejszyć rozmiar zdjęcia?

Jeśli mamy niezoptymalizowany plik od fotografa lub z telefonu, przed publikacją w social media należy go zmniejszyć. Najlepiej nadają się do tego profesjonalne programy w stylu Photoshop, gdzie możemy kontrolować wszelkie parametry pliku, jego kompresję czy profil kolorystyczny. Alternatywą mogą być darmowe aplikacje internetowe typu Simple Image Resizer czy PicResize gdzie takich modyfikacji możemy dokonać szybko i wygodnie. A co najważniejsze, za darmo.

Dla wielu osób ten techniczny żargon jest trudny do przełknięcia. Właśnie dlatego zdjęcia z moich sesji zawsze przygotowuję w dwóch rozmiarach- pełnym i skompresowanym, dzięki czemu można je wykorzystać zaraz po sesji, bez konieczności szukania programu do skalowania.

zdjecie profilowe 4

Jak kadrować zdjęcie profilowe?

Kilka słów o tym, jak powinien wyglądać kadr zdjęcia profilowego. Przede wszystkim należy pamiętać, że takie zdjęcia przycinane są do okrągłej miniatury z kwadratu. Warto zatem zostawić nieco miejsca w kadrze zarówno nad głową, jak również nieco poniżej linii szyi. Centralną częścią kadru powinna być twarz, a zatem udział pozostałych części ciała warto zredukować do minimum, zachowując proporcje kadru.

Jak zrobić dobre zdjęcie profilowe?

Jak zrobić dobre zdjęcie profilowe? Możesz spróbować na własną rękę, korzystając z rad zawartych w poście Jak zrobić selfie biznesowe w domu? Jeśli wolisz oddać to zadanie w ręce profesjonalnego fotografa, jesteś z Krakowa lub okolic, zapraszam do kontaktu. Chętnie porozmawiam o Twoich oczekiwaniach wizerunkowych i wykonam fotografie zgodnie z Twoimi potrzebami. Najbardziej praktycznym i ekonomicznym rozwiązaniem jest wykonanie kilku zdjęć, które wykorzystasz później w różnych miejscach. Indywidualna sesja zdjęciowa to najlepsze rozwiązanie dla osób zainteresowanych profesjonalnymi zdjęciami do celów wizerunkowych, zdjęciami do CV itp.


Częste pytania

Co to są zdjęcia profilowe?

Zdjęcia profilowe to fotografie wykorzystywane głównie do celów identyfikacji w mediach społecznościowych, stopkach e-mail, komunikacji wewnętrznej etc.

Kiedy warto mieć profesjonalne zdjęcie profilowe?

W kontaktach towarzyskich w zupełności wystarczy zdjęcie typu selfie. Do kontaktów zawodowych zdecydowanie warto wykorzystywać profesjonalne zdjęcie profilowe.

Jak powinno wyglądać profesjonalne zdjęcie profilowe?

Biznesowe zdjęcie profilowe powinno być wykonane w profesjonalny sposób, na jednolitym tle, z poprawną perspektywą i dobrym światłem. Zdjęcie powinno być naturalne, budzące pozytywne odczucia.

Ile kosztuje profesjonalne zdjęcie profilowe?

Zdjęcie profilowe to jeden z typów zdjęć wykonywanych podczas indywidualnych sesji zdjęciowych lub sesji firmowych. Zapraszam do zapoznania się z aktualną ofertą.

Spodobał Ci się ten artykuł? Udostępnij go dla innych: